Ticket sale
Buy your tickets now!
Festival
May 27 - June 8
*SIRA3 *is een intens dansduet van choreograaf Lilian Kafa over haar ervaring met een burn-out. Het Arabische woord SIRA3 betekent ‘conflict’ en is een verwijzing naar de innerlijke oorlog die ontstaat door de strijd tussen willen en niet kunnen. De voorstelling onderzoekt de impact van stress, angst en de uitputting van het lichaam en geest, die vaak onzichtbaar zijn voor de buitenwereld.
Kafa neemt je mee in haar ervaring van mentale en fysieke overbelasting, van black-outs en paniekaanvallen tot het moment waarop het lichaam simpelweg niet meer kan. De voorstelling benadrukt de kracht van zelfreflectie en veerkracht, en de noodzaak om tijdig te stoppen voordat de stress onherstelbare schade aanricht. SIRA3 is een krachtige oproep om meer aandacht te hebben voor de innerlijke strijd van degenen die worstelen met hun mentale en fysieke grenzen.
Biografie
Lilian Kafa is een choreograaf en danseres met een unieke stijl die elementen van modern, hiphop, waacking en Arabische volksdans combineert. Geboren in Syrië, kwam ze in 2016 naar Nederland, waar ze haar passie voor dans verder ontwikkelde. Haar werk wordt sterk beïnvloed door haar achtergrond en opvoeding in een familie waar muziek en dans centraal stonden. De overgang naar Nederland bracht echter een persoonlijke crisis met zich mee, die leidde tot een burn-out. Dans werd voor haar zowel een uitlaatklep als een middel om maatschappelijke thema’s zoals identiteit en stress te verwerken. Lilian Kafa wil met haar werk ongehoorde stemmen en ervaringen naar het podium brengen en veilige ruimte creëren waar iedereen zichzelf mag zijn. Ze studeert momenteel watermanagement aan de Hogeschool Rotterdam, maar haar hart ligt bij choreografie en dans.
Credits
* Muziek: Ensemble Klang, Age Coin
* Fotograaf & videograaf: Juliana Palermo
*SIRA3 *is een intens dansduet van choreograaf Lilian Kafa over haar ervaring met een burn-out. Het Arabische woord SIRA3 betekent ‘conflict’ en is een verwijzing naar de innerlijke oorlog die ontstaat door de strijd tussen willen en niet kunnen. De voorstelling onderzoekt de impact van stress, angst en de uitputting van het lichaam en geest, die vaak onzichtbaar zijn voor de buitenwereld.
Kafa neemt je mee in haar ervaring van mentale en fysieke overbelasting, van black-outs en paniekaanvallen tot het moment waarop het lichaam simpelweg niet meer kan. De voorstelling benadrukt de kracht van zelfreflectie en veerkracht, en de noodzaak om tijdig te stoppen voordat de stress onherstelbare schade aanricht. SIRA3 is een krachtige oproep om meer aandacht te hebben voor de innerlijke strijd van degenen die worstelen met hun mentale en fysieke grenzen.
Biografie
Lilian Kafa is een choreograaf en danseres met een unieke stijl die elementen van modern, hiphop, waacking en Arabische volksdans combineert. Geboren in Syrië, kwam ze in 2016 naar Nederland, waar ze haar passie voor dans verder ontwikkelde. Haar werk wordt sterk beïnvloed door haar achtergrond en opvoeding in een familie waar muziek en dans centraal stonden. De overgang naar Nederland bracht echter een persoonlijke crisis met zich mee, die leidde tot een burn-out. Dans werd voor haar zowel een uitlaatklep als een middel om maatschappelijke thema’s zoals identiteit en stress te verwerken. Lilian Kafa wil met haar werk ongehoorde stemmen en ervaringen naar het podium brengen en veilige ruimte creëren waar iedereen zichzelf mag zijn. Ze studeert momenteel watermanagement aan de Hogeschool Rotterdam, maar haar hart ligt bij choreografie en dans.
Credits
* Muziek: Ensemble Klang, Age Coin
* Fotograaf & videograaf: Juliana Palermo
10... 9... Stel je voor dat je voor één keer naar de ruimte kunt reizen. 8... 7... En stel je voor dat jouw overleden vader daar ook zou zijn. 6... 5... Wat zou je zien? 4... 3... Wat zou je voelen? 2... En wat zou je zeggen? 1... 0... Ignition... lift-off...
In The Impossible Astronaut neemt Astrid Klein Haneveld haar publiek mee op een ruimtereis vol rouw en science fiction, op zoek naar haar overleden vader. Deze theatrale solodansvoorstelling combineert de iconische werelden van Star Wars en Doctor Who met haar jeugdherinneringen en persoonlijke verhalen. Astrid wil met haar werk erkenning en verbinding creëren voor rouwende jongvolwassenen, vooral voor degenen die op jonge leeftijd een ouder verloren hebben, zoals zijzelf. De voorstelling onderzoekt hoe de kracht van verbeelding, beweging en tekst kan helpen om het onvoorstelbare dichterbij te brengen. Het is een reis die de grens tussen ruimte en herinnering verkent, in de hoop om haar vader daar tussen de sterren te vinden. Want, stel je voor…?
Biografie
Astrid Rozemarijn Klein Haneveld (1997, Nederland) is danser/dansmaker en dramaturg. Haar werk richt zich op de lichamelijke vertaling van emotie, herinnering en persoonlijke ervaring. Astrid start haar voorstellingen vanuit een autobiografische inslag, met het doel om deze verhalen tastbaar en voelbaar te maken voor het publiek. The Impossible Astronaut is haar debuut als solomaker, waarin ze haar persoonlijke ervaringen met rouw deelt, na het verlies van haar vader toen zij acht jaar oud was.
Astrid studeerde in 2019 af aan de Danstheater Modern-afdeling van Fontys Hogeschool voor de Kunsten en behaalde in 2022 haar Master of Arts in Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte als danser in projecten van onder andere Justin de Jager, Sita Ostheimer en Guilherme Miotto. In 2024 ontwikkelde ze en speelde in de voorstelling PUINHOOP op het Café Theater Festival en was zij Maker in Huis bij Productiehuis Nowhere, waar zij The Impossible Astronaut ontwikkelde. Astrid is ook actief in het theaterlandschap als docent, zakelijk leider, en actief voor de sociale veiligheid van de danssector bij Alliantie Dans Veilig.
Credits
* Concept, tekst, choreografie & performance: Astrid Rozemarijn Klein Haneveld
* Muziekcompositie: Clara Cozzolino
* Kostuumontwerp: Marit Adriaanse
* Eindregie/dramaturgisch advies: Nilay Ceber
* Lichtontwerp: Maarten Heijdra
Mogelijk gemaakt door Olland Buisman Stichting, Simon & Theresia Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, en Productiehuis Nowhere. Met dank aan: Ylja Band & Bart Merks.
10... 9... Stel je voor dat je voor één keer naar de ruimte kunt reizen. 8... 7... En stel je voor dat jouw overleden vader daar ook zou zijn. 6... 5... Wat zou je zien? 4... 3... Wat zou je voelen? 2... En wat zou je zeggen? 1... 0... Ignition... lift-off...
In The Impossible Astronaut neemt Astrid Klein Haneveld haar publiek mee op een ruimtereis vol rouw en science fiction, op zoek naar haar overleden vader. Deze theatrale solodansvoorstelling combineert de iconische werelden van Star Wars en Doctor Who met haar jeugdherinneringen en persoonlijke verhalen. Astrid wil met haar werk erkenning en verbinding creëren voor rouwende jongvolwassenen, vooral voor degenen die op jonge leeftijd een ouder verloren hebben, zoals zijzelf. De voorstelling onderzoekt hoe de kracht van verbeelding, beweging en tekst kan helpen om het onvoorstelbare dichterbij te brengen. Het is een reis die de grens tussen ruimte en herinnering verkent, in de hoop om haar vader daar tussen de sterren te vinden. Want, stel je voor…?
Biografie
Astrid Rozemarijn Klein Haneveld (1997, Nederland) is danser/dansmaker en dramaturg. Haar werk richt zich op de lichamelijke vertaling van emotie, herinnering en persoonlijke ervaring. Astrid start haar voorstellingen vanuit een autobiografische inslag, met het doel om deze verhalen tastbaar en voelbaar te maken voor het publiek. The Impossible Astronaut is haar debuut als solomaker, waarin ze haar persoonlijke ervaringen met rouw deelt, na het verlies van haar vader toen zij acht jaar oud was.
Astrid studeerde in 2019 af aan de Danstheater Modern-afdeling van Fontys Hogeschool voor de Kunsten en behaalde in 2022 haar Master of Arts in Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte als danser in projecten van onder andere Justin de Jager, Sita Ostheimer en Guilherme Miotto. In 2024 ontwikkelde ze en speelde in de voorstelling PUINHOOP op het Café Theater Festival en was zij Maker in Huis bij Productiehuis Nowhere, waar zij The Impossible Astronaut ontwikkelde. Astrid is ook actief in het theaterlandschap als docent, zakelijk leider, en actief voor de sociale veiligheid van de danssector bij Alliantie Dans Veilig.
Credits
* Concept, tekst, choreografie & performance: Astrid Rozemarijn Klein Haneveld
* Muziekcompositie: Clara Cozzolino
* Kostuumontwerp: Marit Adriaanse
* Eindregie/dramaturgisch advies: Nilay Ceber
* Lichtontwerp: Maarten Heijdra
Mogelijk gemaakt door Olland Buisman Stichting, Simon & Theresia Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, en Productiehuis Nowhere. Met dank aan: Ylja Band & Bart Merks.
Brick & Bones is een krachtig dansduet waarin makers en dansers Joury van der Vecht en Kelsey van Oers de confrontatie aangaan met hun eigen vooroordelen. In een huis vol spullen—gekregen, gekocht, gevonden, gemaakt—wordt het perspectief van de makers gereflecteerd in hun bewegingen.
Met benen als sokkels en reikende armen creëren de dansers krachtige, bijna tastbare beelden die eerlijke meningen ontrafelen. Schurend met bakstenen voeren ze een fysieke discussie waarin lichamen wringen, botsen en zoeken naar evenwicht.
Okerrood stof dwarrelt door de lucht, symboliserend de onontkoombare verandering die zich aandient. De stenen worden zowel obstakels als bouwstenen, en de aanraking van koud, onbuigzaam materiaal tegen warme, soepele huid maakt het conflict zichtbaar. Brick & Bones laat zien hoe een muur om het hart, opgebouwd uit angst, steen voor steen kan worden afgebroken.
Biografie
Joury van der Vecht (32, Lelystad, bouwkundig ingenieur) en Kelsey van Oers (26, Utrecht, jongerencoach) werken sinds hun dansopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten samen. Ze vormen het kernteam van Danstheater Rorschach, een collectief dat de gedeelde menselijkheid opzoekt en zowel overeenkomsten als verschillen onderzoekt. In Brick & Bones nemen zij deze verschillen als uitgangspunt en geloven ze dat echte verbinding en kracht ontstaat wanneer we niet alleen naar onszelf, maar ook naar de ander luisteren.
Credits
* Makers en dansers: Joury van der Vecht en Kelsey van Oers
* Concept en uitvoering: Danstheater Rorschach
Hoeveel van jezelf laat je écht zien? In een wereld vol verwachtingen en sociale normen creëren we beschermlagen – een tweede huid die ons afschermt, maar ook begrenzt. Wat gebeurt er als we die extra laag loslaten en ademruimte geven aan onze authentieke zelf?
LIMP, van Bo Jacobs en Claire de Caluwe, stelt deze vragen in een meeslepende dansvoorstelling waarin beweging, emotie en beeldtaal samenkomen. De voorstelling onderzoekt de verhouding tussen kwetsbaarheid en conformiteit, en nodigt het publiek uit om stil te staan bij wat er onder de oppervlakte leeft.
Met een transparant doek en subtiel rood licht wordt een mysterieuze wereld gecreëerd waarin lichamen transformeren, verborgen blijven en zich onthullen. LIMP daagt je uit om je eigen gevoelens van zichtbaarheid en verhulling te verkennen. Wat gebeurt er als we onszelf volledig laten zien?
LIMP begon in 2023 als een korte creatie en groeide uit tot een krachtige, 25 minuten durende voorstelling die op internationale podia te zien was, waaronder de 37e Choreography Competition Hannover, Uferstudios Berlijn en De Nederlandse Dansdagen. In 2024 kreeg de voorstelling een diepere laag, waarin de spanning tussen kwetsbaarheid en zichtbaarheid nog sterker voelbaar werd. In 2025 is LIMP te zien tijdens Het Delft Fringe Festival.
Biografie
Bo Jacobs en Claire de Caluwe zijn beiden gevestigde dansmakers die in hun werk de grenzen van beweging en expressie verkennen. Bo Jacobs is een dansmaker die zich richt op de psychologische en emotionele aspecten van het menselijk lichaam, waarbij beweging als een middel wordt gebruikt om diepere gevoelens en ervaringen te communiceren. Claire de Caluwe is een choreografe die zich bezighoudt met het onderzoeken van het grensgebied tussen dans en beeldende kunst, en vaak de fysieke interactie van het lichaam met zijn omgeving onderzoekt.
Samen creëren ze werk dat de kwetsbaarheid van de menselijke ervaring blootlegt, waarbij ze dans gebruiken als een krachtig medium om emoties en complexe menselijke relaties te onderzoeken. LIMP is hun gezamenlijke project, waarin ze de verhouding tussen authenticiteit en sociale maskers onderzoeken.
Credits
Choreografie & performance: Bo Jacobs, Claire de Caluwe
Brick & Bones is een krachtig dansduet waarin makers en dansers Joury van der Vecht en Kelsey van Oers de confrontatie aangaan met hun eigen vooroordelen. In een huis vol spullen—gekregen, gekocht, gevonden, gemaakt—wordt het perspectief van de makers gereflecteerd in hun bewegingen.
Met benen als sokkels en reikende armen creëren de dansers krachtige, bijna tastbare beelden die eerlijke meningen ontrafelen. Schurend met bakstenen voeren ze een fysieke discussie waarin lichamen wringen, botsen en zoeken naar evenwicht.
Okerrood stof dwarrelt door de lucht, symboliserend de onontkoombare verandering die zich aandient. De stenen worden zowel obstakels als bouwstenen, en de aanraking van koud, onbuigzaam materiaal tegen warme, soepele huid maakt het conflict zichtbaar. Brick & Bones laat zien hoe een muur om het hart, opgebouwd uit angst, steen voor steen kan worden afgebroken.
Biografie
Joury van der Vecht (32, Lelystad, bouwkundig ingenieur) en Kelsey van Oers (26, Utrecht, jongerencoach) werken sinds hun dansopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten samen. Ze vormen het kernteam van Danstheater Rorschach, een collectief dat de gedeelde menselijkheid opzoekt en zowel overeenkomsten als verschillen onderzoekt. In Brick & Bones nemen zij deze verschillen als uitgangspunt en geloven ze dat echte verbinding en kracht ontstaat wanneer we niet alleen naar onszelf, maar ook naar de ander luisteren.
Credits
* Makers en dansers: Joury van der Vecht en Kelsey van Oers
* Concept en uitvoering: Danstheater Rorschach
Hoeveel van jezelf laat je écht zien? In een wereld vol verwachtingen en sociale normen creëren we beschermlagen – een tweede huid die ons afschermt, maar ook begrenzt. Wat gebeurt er als we die extra laag loslaten en ademruimte geven aan onze authentieke zelf?
LIMP, van Bo Jacobs en Claire de Caluwe, stelt deze vragen in een meeslepende dansvoorstelling waarin beweging, emotie en beeldtaal samenkomen. De voorstelling onderzoekt de verhouding tussen kwetsbaarheid en conformiteit, en nodigt het publiek uit om stil te staan bij wat er onder de oppervlakte leeft.
Met een transparant doek en subtiel rood licht wordt een mysterieuze wereld gecreëerd waarin lichamen transformeren, verborgen blijven en zich onthullen. LIMP daagt je uit om je eigen gevoelens van zichtbaarheid en verhulling te verkennen. Wat gebeurt er als we onszelf volledig laten zien?
LIMP begon in 2023 als een korte creatie en groeide uit tot een krachtige, 25 minuten durende voorstelling die op internationale podia te zien was, waaronder de 37e Choreography Competition Hannover, Uferstudios Berlijn en De Nederlandse Dansdagen. In 2024 kreeg de voorstelling een diepere laag, waarin de spanning tussen kwetsbaarheid en zichtbaarheid nog sterker voelbaar werd. In 2025 is LIMP te zien tijdens Het Delft Fringe Festival.
Biografie
Bo Jacobs en Claire de Caluwe zijn beiden gevestigde dansmakers die in hun werk de grenzen van beweging en expressie verkennen. Bo Jacobs is een dansmaker die zich richt op de psychologische en emotionele aspecten van het menselijk lichaam, waarbij beweging als een middel wordt gebruikt om diepere gevoelens en ervaringen te communiceren. Claire de Caluwe is een choreografe die zich bezighoudt met het onderzoeken van het grensgebied tussen dans en beeldende kunst, en vaak de fysieke interactie van het lichaam met zijn omgeving onderzoekt.
Samen creëren ze werk dat de kwetsbaarheid van de menselijke ervaring blootlegt, waarbij ze dans gebruiken als een krachtig medium om emoties en complexe menselijke relaties te onderzoeken. LIMP is hun gezamenlijke project, waarin ze de verhouding tussen authenticiteit en sociale maskers onderzoeken.
Credits
Choreografie & performance: Bo Jacobs, Claire de Caluwe
Een avond in de club. De frequentie van de muziek neemt het publiek mee naar een prominente plek: de dansvloer. In de voorstelling TWIST duiken Dieke & Karlijn in de ongeschreven regels van de clubcultuur.
Geïnspireerd door kinderspellen nemen deze twee Amsterdamse dansers een kijkje op de dansvloer van het nachtleven. Met verschillende straat- en clubdansstijlen onderzoeken ze thema’s als schaamte, connectie en speelsheid. Een avontuur dat zowel bevrijdend als ongemakkelijk kan zijn.
Het makersduo Dieke & Karlijn, clubfanaten die elkaar op jonge leeftijd op de lokale dansschool ontmoetten, hebben vanuit speelsheid – een kernwaarde in hun vriendschap – een bewegingstaal ontwikkeld die improvisatie en verbinding centraal stelt.
In hun werk brengen ze elementen van de hiphop- en clubcultuur naar het podium. Binnen de verschillende dansstijlen, waar beweging en muziek samenkomen, verkennen ze in TWIST een kostbare en speelse verbinding. Wie ben jij als het licht uitgaat, maar de spot aan?
Biografie
Dieke de Jong is een danser en dansmaker. Haar basis ligt in verschillende straat- en clubstijlen, met een focus op hiphop, house en electro dance. Ze heeft een passie voor het vertellen van verhalen. Als danseres trad ze op in producties voor onder andere Malmö Dance Week en ITA, en nam ze deel aan verschillende battles door Europa. In 2023 voltooide ze de five styles course aan de Åsa folkhögskola in Zweden. Daarnaast is Dieke bezig met haar carrière als jonge choreograaf. Haar solo Stimuli werd uitgevoerd tijdens De Nederlandse Dansdagen X Open Your Mind, en in 2020 won ze Kunstbende met haar solo Movement in Balance.
Karlijn Zeeman is een jonge maker en dans- en performance artist die begon met ballet en jazz, maar al snel haar weg vond in verschillende dans- en clubstijlen, waaronder House en Waacking. Haar grootste drijfveer is het vieren van ieder van ons. Karlijn heeft een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en combineert haar achtergrond als queer-vrouw en cultureel maatschappelijk werker met theater. In het verleden trad Karlijn op in producties voor ITA, Bonte Hond met DE ZIJLIJN, en maakte ze deel uit van DOX Club 2023/2024 in samenwerking met het collectief RELNACHT.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Concept en regie: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Dans: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Muziekproducer: Polli Panda
Mede mogelijk gemaakt door Stichting Janivo
*A Night in the Club.The frequency of the music guides the crowd to a central place—the dance floor. In the performance TWIST, Dieke & Karlijn dive into the unwritten rules of club culture. Inspired by childhood games, these two Amsterdam-based dancers take a closer look at the dancefloor of the nightlife. Through various street and club dance styles, they explore themes such as shame, connection, and playfulness—an adventure that can be both liberating and uncomfortable.
Creators Dieke & Karlijn are club fanatics who met at a young age at their local dance school. Rooted in playfulness—a core value of their friendship—they have developed a movement language that centers around improvisation and connection. In their work, they bring elements of hip-hop and club culture to the stage. In TWIST, the duo explores a precious and playful connection through different dance styles, all characterized by the fusion of movement and music. Who are you when the lights are out, but the spotlight is on?
**Biography **
Dieke is a dancer and dance maker. Her foundation lies in various street and club styles, with a focus on hip-hop, house, and electro dance. She has a passion for storytelling. As a dancer, she has performed in productions for events such as Malmö Dance Week and ITA and has competed in various battles across Europe. In addition, she completed the "Five Styles Course" at Åsa Folkhögskola in Sweden in 2023. Moreover, she is making a name for herself as a young choreographer. She performed her solo Stimuli at De Nederlandse Dansdagen X Open Your Mind, and in 2020, she won Kunstbende with her solo Movement in Balance.
Young maker and dance and performance artist; Karlijn Zeeman started with Ballet and Jazz, but quickly found her way in different dance and club styles such as House and Waacking. Karlijn's biggest motivation is to celebrate each and every one of us. She has a strong sense of justice and combines her background as a queer woman and cultural social worker with theater. In the past, Karlijn performed in productions for ITA, Bonte Hond and was part of DOX Club 2023/2024 in collaboration with the collective RELNACHT.
Made possible by Stichting Janivo*
Agree to Disagree is een voorstelling over de relatie tussen drie mensen. Door middel van dans zoeken drie mensen naar de manier waarop ze met elkaar om kunnen gaan. Dit blijkt toch moeilijker dan verwacht. Wanneer twee van hen het eindelijk eens zijn, komt de derde het weer verstoren, waardoor ze opnieuw op zoek moeten gaan naar de harmonie in de groep.
Hoe kunnen drie mensen, met drie verschillende meningen, het toch eens worden? Welke conflicten zijn er? Welke oplossingen kunnen gevonden worden? Waar komen ideeën samen? En waar botsen ze? Zelfs als ze een manier vinden om samen te werken, hoelang houdt dat stand? Kunnen ze het eens worden over het oneens zijn?
Biografie
Ole en Yaniv leerden elkaar in 2012 kennen op hun amateur dansschool. Waar ze begonnen met dansen als hobby, besloten ze al snel van dans hun professie te maken. Hun interesse voor dans groeide sterk, net als hun vriendschap. In 2019 werden ze toegelaten op Fontys Hogeschool voor de Kunsten.
Sorcha begon vanaf jongs af aan met dansen in Ierland. Na haar tijd bij het Dublin Jeugdgezelschap van 2016 tot 2019, deed ze ook auditie voor Fontys Hogeschool voor de Kunsten, waar ze Ole en Yaniv leerde kennen. Hun vriendschap was meteen sterk, en groeit sindsdien verder.
Na hun afstuderen besloten Yaniv en Ole hun gedeelde interesse in dans en acrobatiek verder te onderzoeken en maakten de voorstelling Don’t Think, Go, te zien op het Delft Fringe Festival 2024 en Festival Circolo. Dit jaar werken Ole, Yaniv en Sorcha samen aan Agree to Disagree. Tijdens het maken van deze voorstellingen realiseerden ze zich dat hun interesse ligt in het onderzoeken van interacties tussen mensen, waarbij ze veel inspiratie halen uit hun eigen ervaring als vrienden. De voorstellingen zijn gemaakt met een eerlijke intentie, maar zijn makkelijk te volgen en open voor eigen interpretatie.
10... 9... Stel je voor dat je voor één keer naar de ruimte kunt reizen. 8... 7... En stel je voor dat jouw overleden vader daar ook zou zijn. 6... 5... Wat zou je zien? 4... 3... Wat zou je voelen? 2... En wat zou je zeggen? 1... 0... Ignition... lift-off...
In The Impossible Astronaut neemt Astrid Klein Haneveld haar publiek mee op een ruimtereis vol rouw en science fiction, op zoek naar haar overleden vader. Deze theatrale solodansvoorstelling combineert de iconische werelden van Star Wars en Doctor Who met haar jeugdherinneringen en persoonlijke verhalen. Astrid wil met haar werk erkenning en verbinding creëren voor rouwende jongvolwassenen, vooral voor degenen die op jonge leeftijd een ouder verloren hebben, zoals zijzelf. De voorstelling onderzoekt hoe de kracht van verbeelding, beweging en tekst kan helpen om het onvoorstelbare dichterbij te brengen. Het is een reis die de grens tussen ruimte en herinnering verkent, in de hoop om haar vader daar tussen de sterren te vinden. Want, stel je voor…?
Biografie
Astrid Rozemarijn Klein Haneveld (1997, Nederland) is danser/dansmaker en dramaturg. Haar werk richt zich op de lichamelijke vertaling van emotie, herinnering en persoonlijke ervaring. Astrid start haar voorstellingen vanuit een autobiografische inslag, met het doel om deze verhalen tastbaar en voelbaar te maken voor het publiek. The Impossible Astronaut is haar debuut als solomaker, waarin ze haar persoonlijke ervaringen met rouw deelt, na het verlies van haar vader toen zij acht jaar oud was.
Astrid studeerde in 2019 af aan de Danstheater Modern-afdeling van Fontys Hogeschool voor de Kunsten en behaalde in 2022 haar Master of Arts in Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte als danser in projecten van onder andere Justin de Jager, Sita Ostheimer en Guilherme Miotto. In 2024 ontwikkelde ze en speelde in de voorstelling PUINHOOP op het Café Theater Festival en was zij Maker in Huis bij Productiehuis Nowhere, waar zij The Impossible Astronaut ontwikkelde. Astrid is ook actief in het theaterlandschap als docent, zakelijk leider, en actief voor de sociale veiligheid van de danssector bij Alliantie Dans Veilig.
Credits
* Concept, tekst, choreografie & performance: Astrid Rozemarijn Klein Haneveld
* Muziekcompositie: Clara Cozzolino
* Kostuumontwerp: Marit Adriaanse
* Eindregie/dramaturgisch advies: Nilay Ceber
* Lichtontwerp: Maarten Heijdra
Mogelijk gemaakt door Olland Buisman Stichting, Simon & Theresia Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, en Productiehuis Nowhere. Met dank aan: Ylja Band & Bart Merks.
Een avond in de club. De frequentie van de muziek neemt het publiek mee naar een prominente plek: de dansvloer. In de voorstelling TWIST duiken Dieke & Karlijn in de ongeschreven regels van de clubcultuur.
Geïnspireerd door kinderspellen nemen deze twee Amsterdamse dansers een kijkje op de dansvloer van het nachtleven. Met verschillende straat- en clubdansstijlen onderzoeken ze thema’s als schaamte, connectie en speelsheid. Een avontuur dat zowel bevrijdend als ongemakkelijk kan zijn.
Het makersduo Dieke & Karlijn, clubfanaten die elkaar op jonge leeftijd op de lokale dansschool ontmoetten, hebben vanuit speelsheid – een kernwaarde in hun vriendschap – een bewegingstaal ontwikkeld die improvisatie en verbinding centraal stelt.
In hun werk brengen ze elementen van de hiphop- en clubcultuur naar het podium. Binnen de verschillende dansstijlen, waar beweging en muziek samenkomen, verkennen ze in TWIST een kostbare en speelse verbinding. Wie ben jij als het licht uitgaat, maar de spot aan?
Biografie
Dieke de Jong is een danser en dansmaker. Haar basis ligt in verschillende straat- en clubstijlen, met een focus op hiphop, house en electro dance. Ze heeft een passie voor het vertellen van verhalen. Als danseres trad ze op in producties voor onder andere Malmö Dance Week en ITA, en nam ze deel aan verschillende battles door Europa. In 2023 voltooide ze de five styles course aan de Åsa folkhögskola in Zweden. Daarnaast is Dieke bezig met haar carrière als jonge choreograaf. Haar solo Stimuli werd uitgevoerd tijdens De Nederlandse Dansdagen X Open Your Mind, en in 2020 won ze Kunstbende met haar solo Movement in Balance.
Karlijn Zeeman is een jonge maker en dans- en performance artist die begon met ballet en jazz, maar al snel haar weg vond in verschillende dans- en clubstijlen, waaronder House en Waacking. Haar grootste drijfveer is het vieren van ieder van ons. Karlijn heeft een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en combineert haar achtergrond als queer-vrouw en cultureel maatschappelijk werker met theater. In het verleden trad Karlijn op in producties voor ITA, Bonte Hond met DE ZIJLIJN, en maakte ze deel uit van DOX Club 2023/2024 in samenwerking met het collectief RELNACHT.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Concept en regie: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Dans: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Muziekproducer: Polli Panda
Mede mogelijk gemaakt door Stichting Janivo
*A Night in the Club.The frequency of the music guides the crowd to a central place—the dance floor. In the performance TWIST, Dieke & Karlijn dive into the unwritten rules of club culture. Inspired by childhood games, these two Amsterdam-based dancers take a closer look at the dancefloor of the nightlife. Through various street and club dance styles, they explore themes such as shame, connection, and playfulness—an adventure that can be both liberating and uncomfortable.
Creators Dieke & Karlijn are club fanatics who met at a young age at their local dance school. Rooted in playfulness—a core value of their friendship—they have developed a movement language that centers around improvisation and connection. In their work, they bring elements of hip-hop and club culture to the stage. In TWIST, the duo explores a precious and playful connection through different dance styles, all characterized by the fusion of movement and music. Who are you when the lights are out, but the spotlight is on?
**Biography **
Dieke is a dancer and dance maker. Her foundation lies in various street and club styles, with a focus on hip-hop, house, and electro dance. She has a passion for storytelling. As a dancer, she has performed in productions for events such as Malmö Dance Week and ITA and has competed in various battles across Europe. In addition, she completed the "Five Styles Course" at Åsa Folkhögskola in Sweden in 2023. Moreover, she is making a name for herself as a young choreographer. She performed her solo Stimuli at De Nederlandse Dansdagen X Open Your Mind, and in 2020, she won Kunstbende with her solo Movement in Balance.
Young maker and dance and performance artist; Karlijn Zeeman started with Ballet and Jazz, but quickly found her way in different dance and club styles such as House and Waacking. Karlijn's biggest motivation is to celebrate each and every one of us. She has a strong sense of justice and combines her background as a queer woman and cultural social worker with theater. In the past, Karlijn performed in productions for ITA, Bonte Hond and was part of DOX Club 2023/2024 in collaboration with the collective RELNACHT.
Made possible by Stichting Janivo*
Agree to Disagree is een voorstelling over de relatie tussen drie mensen. Door middel van dans zoeken drie mensen naar de manier waarop ze met elkaar om kunnen gaan. Dit blijkt toch moeilijker dan verwacht. Wanneer twee van hen het eindelijk eens zijn, komt de derde het weer verstoren, waardoor ze opnieuw op zoek moeten gaan naar de harmonie in de groep.
Hoe kunnen drie mensen, met drie verschillende meningen, het toch eens worden? Welke conflicten zijn er? Welke oplossingen kunnen gevonden worden? Waar komen ideeën samen? En waar botsen ze? Zelfs als ze een manier vinden om samen te werken, hoelang houdt dat stand? Kunnen ze het eens worden over het oneens zijn?
Biografie
Ole en Yaniv leerden elkaar in 2012 kennen op hun amateur dansschool. Waar ze begonnen met dansen als hobby, besloten ze al snel van dans hun professie te maken. Hun interesse voor dans groeide sterk, net als hun vriendschap. In 2019 werden ze toegelaten op Fontys Hogeschool voor de Kunsten.
Sorcha begon vanaf jongs af aan met dansen in Ierland. Na haar tijd bij het Dublin Jeugdgezelschap van 2016 tot 2019, deed ze ook auditie voor Fontys Hogeschool voor de Kunsten, waar ze Ole en Yaniv leerde kennen. Hun vriendschap was meteen sterk, en groeit sindsdien verder.
Na hun afstuderen besloten Yaniv en Ole hun gedeelde interesse in dans en acrobatiek verder te onderzoeken en maakten de voorstelling Don’t Think, Go, te zien op het Delft Fringe Festival 2024 en Festival Circolo. Dit jaar werken Ole, Yaniv en Sorcha samen aan Agree to Disagree. Tijdens het maken van deze voorstellingen realiseerden ze zich dat hun interesse ligt in het onderzoeken van interacties tussen mensen, waarbij ze veel inspiratie halen uit hun eigen ervaring als vrienden. De voorstellingen zijn gemaakt met een eerlijke intentie, maar zijn makkelijk te volgen en open voor eigen interpretatie.
10... 9... Stel je voor dat je voor één keer naar de ruimte kunt reizen. 8... 7... En stel je voor dat jouw overleden vader daar ook zou zijn. 6... 5... Wat zou je zien? 4... 3... Wat zou je voelen? 2... En wat zou je zeggen? 1... 0... Ignition... lift-off...
In The Impossible Astronaut neemt Astrid Klein Haneveld haar publiek mee op een ruimtereis vol rouw en science fiction, op zoek naar haar overleden vader. Deze theatrale solodansvoorstelling combineert de iconische werelden van Star Wars en Doctor Who met haar jeugdherinneringen en persoonlijke verhalen. Astrid wil met haar werk erkenning en verbinding creëren voor rouwende jongvolwassenen, vooral voor degenen die op jonge leeftijd een ouder verloren hebben, zoals zijzelf. De voorstelling onderzoekt hoe de kracht van verbeelding, beweging en tekst kan helpen om het onvoorstelbare dichterbij te brengen. Het is een reis die de grens tussen ruimte en herinnering verkent, in de hoop om haar vader daar tussen de sterren te vinden. Want, stel je voor…?
Biografie
Astrid Rozemarijn Klein Haneveld (1997, Nederland) is danser/dansmaker en dramaturg. Haar werk richt zich op de lichamelijke vertaling van emotie, herinnering en persoonlijke ervaring. Astrid start haar voorstellingen vanuit een autobiografische inslag, met het doel om deze verhalen tastbaar en voelbaar te maken voor het publiek. The Impossible Astronaut is haar debuut als solomaker, waarin ze haar persoonlijke ervaringen met rouw deelt, na het verlies van haar vader toen zij acht jaar oud was.
Astrid studeerde in 2019 af aan de Danstheater Modern-afdeling van Fontys Hogeschool voor de Kunsten en behaalde in 2022 haar Master of Arts in Contemporary Theatre, Dance and Dramaturgy aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte als danser in projecten van onder andere Justin de Jager, Sita Ostheimer en Guilherme Miotto. In 2024 ontwikkelde ze en speelde in de voorstelling PUINHOOP op het Café Theater Festival en was zij Maker in Huis bij Productiehuis Nowhere, waar zij The Impossible Astronaut ontwikkelde. Astrid is ook actief in het theaterlandschap als docent, zakelijk leider, en actief voor de sociale veiligheid van de danssector bij Alliantie Dans Veilig.
Credits
* Concept, tekst, choreografie & performance: Astrid Rozemarijn Klein Haneveld
* Muziekcompositie: Clara Cozzolino
* Kostuumontwerp: Marit Adriaanse
* Eindregie/dramaturgisch advies: Nilay Ceber
* Lichtontwerp: Maarten Heijdra
Mogelijk gemaakt door Olland Buisman Stichting, Simon & Theresia Cultuurfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, en Productiehuis Nowhere. Met dank aan: Ylja Band & Bart Merks.
Agree to Disagree is een voorstelling over de relatie tussen drie mensen. Door middel van dans zoeken drie mensen naar de manier waarop ze met elkaar om kunnen gaan. Dit blijkt toch moeilijker dan verwacht. Wanneer twee van hen het eindelijk eens zijn, komt de derde het weer verstoren, waardoor ze opnieuw op zoek moeten gaan naar de harmonie in de groep.
Hoe kunnen drie mensen, met drie verschillende meningen, het toch eens worden? Welke conflicten zijn er? Welke oplossingen kunnen gevonden worden? Waar komen ideeën samen? En waar botsen ze? Zelfs als ze een manier vinden om samen te werken, hoelang houdt dat stand? Kunnen ze het eens worden over het oneens zijn?
Biografie
Ole en Yaniv leerden elkaar in 2012 kennen op hun amateur dansschool. Waar ze begonnen met dansen als hobby, besloten ze al snel van dans hun professie te maken. Hun interesse voor dans groeide sterk, net als hun vriendschap. In 2019 werden ze toegelaten op Fontys Hogeschool voor de Kunsten.
Sorcha begon vanaf jongs af aan met dansen in Ierland. Na haar tijd bij het Dublin Jeugdgezelschap van 2016 tot 2019, deed ze ook auditie voor Fontys Hogeschool voor de Kunsten, waar ze Ole en Yaniv leerde kennen. Hun vriendschap was meteen sterk, en groeit sindsdien verder.
Na hun afstuderen besloten Yaniv en Ole hun gedeelde interesse in dans en acrobatiek verder te onderzoeken en maakten de voorstelling Don’t Think, Go, te zien op het Delft Fringe Festival 2024 en Festival Circolo. Dit jaar werken Ole, Yaniv en Sorcha samen aan Agree to Disagree. Tijdens het maken van deze voorstellingen realiseerden ze zich dat hun interesse ligt in het onderzoeken van interacties tussen mensen, waarbij ze veel inspiratie halen uit hun eigen ervaring als vrienden. De voorstellingen zijn gemaakt met een eerlijke intentie, maar zijn makkelijk te volgen en open voor eigen interpretatie.