Celeritas Ensemble .

Collage sur le temps

All shows by

Celeritas Ensemble .

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Thu 01 June 2023 19:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Thu 01 June 2023 21:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Fri 02 June 2023 20:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Fri 02 June 2023 22:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Sat 03 June 2023 14:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Sat 03 June 2023 16:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Sun 04 June 2023 14:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

Celeritas Ensemble

Collage sur le temps .

Sun 04 June 2023 16:00

‘Collage sur le temps’ is een concert waarin oude en nieuwe klanken samensmelten tot een unieke muzikale wereld. Met een sonate voor traverso en viool uit 1734, geschreven door de Franse componist Joseph Bodin de Boismortier, als inspiratiebron, schreef de Spaanse componist Miguel Villanueva een aantal miniaturen die hun plaats vinden tussen de delen van de sonate. Verleden en heden raken verstrengeld in een klankwereld vol contrast, subtiliteit en verrassende klankkleuren.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was een van de meest succesvolle componisten van zijn tijd. Hij was een van de eerste componisten in de geschiedenis die geen mecenassen had, want hij kreeg toestemming om zijn eigen werken te publiceren en verdiende enorme sommen geld. Een van zijn commerciële strategieën was het schrijven van muziek voor ongebruikelijke combinaties van instrumenten, zoals de Op. 51 sonates voor fluit en viool "par accords". Deze aanduiding, letterlijk "door akkoorden", betekent dat de viool voornamelijk dubbelgrepen speelt, en zo de functie van een basso continuo vervult, die normaal gesproken door een luit of klavecimbel zou zijn bespeeld, een kenmerk dat deze stukken werkelijk uniek maakt.

De Spaanse componist Miguel Villanueva Hering (1964), voornamelijk autodidact, ontwikkelde een muzikale stijl die een kenmerkende verfijning vertoont in zowel zijn structurele als zijn timbrale denken. Zijn gevoeligheid voor deze muzikale parameters bracht hem ertoe advies in te winnen bij gerenommeerde componisten als Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough of Francisco Guerrero. Zijn composities maken gebruik van een zeer geconcentreerde reeks muzikale elementen, die op subtiele wijze worden gevarieerd en ontwikkeld, waardoor een muzikaal discours van extreme coherentie en helderheid ontstaat.

In dit concert vloeien de muziek van Boismortier en Villanueva in elkaar over, waarbij het nieuwe materiaal soms de klanken uit het verleden introduceert, soms verbindt en soms een contrapunt vormt. De traverso en de viool gaan verschillende relaties met elkaar aan, soms versmelten ze tot een complexe klank, als één enkel instrument, en soms vervullen ze elk heel verschillende muzikale functies.

Over Celeritas Ensemble
Celeritas is een ensemble voor Oude Muziek dat in 2019 werd opgericht door de jonge musici Julia Hernández Sánchez (barokviool) en Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Hun optredens werpen een frisse blik op het repertoire van de 17e en 18e eeuw voor traverso en viool en bevatten vaak arrangementen en nieuw gecomponeerde stukken, waardoor een dialoog ontstaat tussen de baroktijd en het heden. Hun concerten zijn vaak omschreven als "intiem", "verheffend" en "inspirerend", een resultaat van hun zorgvuldig opgebouwde optredens en hun actieve communicatie met hun publiek.

In 2022 ontwikkelde het ensemble de originele voorstelling "Four Bites of Autumn", waarin muziek uit de 18e eeuw, nieuwe composities van Eduardo Gaspar Polo Baader en seizoensgebonden gerechten werden gecombineerd. De voorstelling vond plaats in de Delftse Molen de Roos (Delft) in november 2022 samen met gambist Alex Baker.

Credits
* Barokviool: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Compositie: Joseph Bodin de Boismortier en Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Foto: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.

Taal: (bijna) geen gesproken taal

—-

‘Collage sur le temps’ is a concert in which old and new sounds merge into a unique musical world. Using a 1734 sonata for traverso and violin, written by French composer Joseph Bodin de Boismortier, as inspiration, Spanish composer Miguel Villanueva wrote a number of miniatures that find their place between the movements of the sonata. Past and present intertwine in a sound world full of contrast, subtlety and surprising timbres.

Joseph Bodin de Boismortier (1689-1755) was one of the most successful composers of his time. He was one of the first composers in history to have no patrons, as he was granted permission to publish his own works and made huge sums of money. One of his commercial strategies was to write music for unusual combinations of instruments, such as the Op. 51 sonatas for flute and violin "par accords." This designation, literally "through chords," means that the violin plays mainly double chords, fulfilling the function of a basso continuo that would normally have been played by a lute or harpsichord, a feature that makes these pieces truly unique.

Spanish composer Miguel Villanueva Hering (b. 1964), essentially self-taught, developed a musical style that displays a distinctive sophistication in both his structural and timbral thinking. His sensitivity to these musical parameters led him to seek advice from renowned composers such as Salvatore Sciarrino, Brian Ferneyhough or Francisco Guerrero. His compositions use a highly concentrated set of musical elements, subtly varied and developed, creating a musical discourse of extreme coherence and clarity.

About Celeritas Ensemble
Celeritas is an Early Music ensemble founded in 2019 by young musicians Julia Hernández Sánchez (baroque violin) and Eduardo Gaspar Polo Baader (traverso). Their performances take a fresh look at the repertoire of the 17th and 18th centuries for traverso and violin and often include arrangements and newly composed pieces, creating a dialogue between the baroque era and the present. Their concerts have often been described as "intimate," "uplifting" and "inspiring," a result of their carefully constructed performances and their active communication with their audiences.

In 2022, the ensemble developed the original performance "Four Bites of Autumn", which combined music from the 18th century, new compositions by Eduardo Gaspar Polo Baader and seasonal dishes. The performance took place at the Delft Mill de Roos (Delft) in November 2022 along with gambist Alex Baker.

Credits
* Baroque violin: Julia Hernández Sánchez
* Traverso: Eduardo Gaspar Polo Baader
* Composition: Joseph Bodin de Boismortier and Miguel Villanueva Hering
* Concept: Julia Hernández Sánchez, Eduardo Gaspar Polo Baader, Miguel Villanueva Hering
* Photo: Javier Guijarro

www.instagram.com/celeritasensemble

For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.

Language: (almost) no spoken language is used

We thank our

Subsidizers and beneficiaries