De coronabestrijding heeft veel gevolgen voor het culturele leven. Willem Overgaag van Impresariaat Willem uit Delft kan daarover meepraten. Hij vertegenwoordigt onder meer de artiesten en theatergroepen Pieter Jouke, HUN en De Gestampte Meisjes, die allen eerder op Delft Fringe Festival stonden. Willem deelt met ons zijn kijk op de impact van corona op de podiumkunsten.
Eigen bedrijf
"Nou, het loopt nog steeds", zegt Willem Overgaag over de impact van de coronapandemie op zijn eigen theaterbemiddelingsbureau. Hoewel het moeilijke tijden zijn, weet Impresariaat Willem het hoofd boven water te houden. "Ik heb gelukkig geen medewerkers in dienst en ben een klein bedrijf. Dat scheelt. Ik werk vanuit huis en heb geen huurpand, waardoor mijn vaste kosten laag zijn. Gelukkig heb ik ook een aantal online opdrachten gehad, zodat ik niet helemaal zonder inkomen zat."
Kleine optredens
Grote culturele evenementen als Delft Fringe Festival en optredens voor grote volle zalen zijn al geruime tijd niet mogelijk. In juni gingen de theaters gelukkig wel weer even open. "Dit is echter een maand waarin weinig theaters nog voorstellingen programmeren", geeft Willem aan. De makers die in deze periode wel het podium op konden, deden dit op beperkte schaal met maximaal 30 bezoekers per voorstelling. Veel makers zitten dus al sinds de lockdown van het voorjaar thuis.
Online streamen
Behalve naar theaterzalen met een gelimiteerde bezettingsgraad, wordt er ook uitgeweken naar het internet om het publiek te bereiken. Meerdere theatergroepen en artiesten van Impresariaat Willem hebben gewerkt met streamingdiensten waarop het publiek oude en nieuwe theatervoorstellingen kunnen bekijken. "Op zich heeft dit wel gewerkt". Alleen je komt wel voor nieuwe uitdagingen te staan: "Voor een comedian betekent online streamen namelijk wel dat zijn grappen dan op straat liggen. Dan is het extra belangrijk dat streams beschermd zijn en slechts eenmalig te gebruiken", legt Willem Overgaag uit.
Creatieve oplossingen
Makers komen door het beperkte aantal bezoekers per voorstelling ook voor financiele uitdagingen te staan. Willem: "De inkomsten zijn hierdoor nihil. Voor een soloartiest is dit natuurlijk veel makkelijker op te vangen dan bijvoorbeeld voor een duo of trio. Een aantal artiesten heeft er daarom voor gekozen om zonder technicus te spelen. Of om twee keer op een avond op te treden. Zo werd het financieel toch iets aantrekkelijker."
Andere uitdagingen zijn de premiere-voorstellingen die al gepland stonden. "Dan heb je geen keuze en móet je wel try-outen", vertelt Willem. "Vooral voor cabaret en comedy zijn deze premieres soms best lastig geweest, want voor de interactie heb je wel een redelijke volle zaal nodig.
Nabije toekomst
De grote vraag blijft of het publiek de draad van het culturele leven na de introductie van een vaccin weer snel zal oppakken. "Ik denk dat het best wel even zal duren voordat iedereen weer de gang naar het theater heeft gevonden. Maar een vaccin gaat zeker helpen," verwacht Willem Overgaag. "De eerste periode zal waarschijnlijk op anderhalve meter zijn, waardoor zalen zo’n 30% van hun capaciteit kunnen benutten. Uiteindelijk verwacht ik echter dat alles weer mogelijk is."
Foto: Willem Overgaag samen met HUN.