We zijn er weer! Delft Fringe Festival gaat na drie jaar eindelijk weer live. En dat is belangrijker dan ooit. Waren de kansen voor jonge makers in de jaren voor de coronapandemie al heel beperkt, alle lockdowns hebben deze nog verder onder druk gezet. Theaters spelen nu het liefst op safe, en aangezien veel eerder geplande voorstellingen zijn doorgeschoven is er sowieso nauwelijks ruimte in de programmering voor de nieuwe generatie. Wat daar de gevolgen van zijn, zien we bij Delft Fringe Festival elke dag. Jonge, talentvolle makers moeten kunnen optreden, hun werk kunnen toetsen aan het publiek, en als daartoe elk perspectief ontbreekt, belanden ze tussen wal en schip.
42 Jonge, veelbelovende makers
We zijn als Delft Fringe Festival dan ook enorm blij dat we, na één afgelaste en één online editie, nu weer 42 jonge, veelbelovende makers en gezelschappen – geselecteerd uit meer dan 200 aanmeldingen – de kans kunnen bieden om hun producties te presenteren. Waarbij we ze bovendien altijd de mogelijkheid geven om meerdere dagen achtereen en op meer dan één bijzondere locatie in Delft te spelen. Naast vertrouwde locaties als het Rietveld Theater, de Sigarenfabriek, de Delftse Molen de Roos en Royal Delft zijn daar dit jaar ook diverse nieuwe ‘satellietlocaties’ in de TU-wijk bijgekomen, zoals de Hortus Botanicus, het Vakwerkhuis en de Collegezaal DUWO.
Humor en ontroering
Corona heeft ook iets positiefs gebracht. Hoewel de voorheen door ons geselecteerde jonge makers altijd al een relevant en vaak actueel verhaal vertelden, zien we in de onderwerpen die de nieuwste lading makers aandraagt een duidelijke verdieping, ingegeven door de recente ontwikkelingen en gebeurtenissen in de wereld. Thema’s als rouw, afkomst en inburgering, en omgaan met de druk van de maatschappij duiken bij meer dan één maker op, net als, wederom, genderidentiteit en -diversiteit, duurzaamheid en technologie en wetenschap. Zo vertelt bijvoorbeeld de uit Belarus afkomstige Daniil Aleksin in zijn voorstelling op humoristische én ontroerende wijze over zijn komst naar Nederland en over hoe de oude Sovjet-structuren nog steeds een rol spelen in zijn leven. En onderzoeken de winnaars van vorig jaar, Doortje Peters en Robin Lie van Tappin-It Collective, op een uitdagende, soms bloedserieuze en vaak speelse manier hoe we betekenis aan het einde van de mensheid kunnen geven.
Wat we verder zien, is dat het aanbod aan dansvoorstellingen dit jaar explosief gegroeid is. Fijn, want zo kunnen we nóg meer voldoen aan onze missie om een zo divers mogelijk aanbod te brengen, qua genres, maar ook qua culturele achtergrond van onze makers en performers.
Allesbehalve een ‘noodzakelijke verplichting’
Dat we dit alles kunnen doen, is, zeker dit jaar geen vanzelfsprekendheid. Corona heeft ook impact gehad op onze organisatie. Tegelijkertijd zijn we heel blij met de uitspraken door de staatssecretaris van Cultuur en Media Gunay Uslu, die onlangs in een televisie-interview het enorme belang van vlieguren voor jonge makers onderstreepte. Maar er moet meer gebeuren: we moeten met z’n allen pal achter al die jonge makers gaan staan die de afgelopen twee jaar geen ervaring en dus geen carrière hebben kunnen opbouwen.
Daarom is ook jóuw bezoek aan ons festival dit jaar belangrijker dan ooit. En geloof me, dat is allesbehalve een ‘noodzakelijke verplichting’. Met een bezoek aan Delft Fringe Festival krijg je de stad Delft en haar monumenten van een heel nieuwe, verrassende kant te zien en je bent welkom bij een van de vele particulieren die hun huiskamer openstellen voor een optreden tijdens het festival. Je daagt jezelf dus uit om er na twee jaar van veel binnen zitten weer op uit te trekken en je kunt op een uiterst laagdrempelige manier ‘proeven’ of je meer van dans, toneel of opera, of wellicht toch meer van cabaret of muziektheater houdt.
Bruisend van energie
Wij gaan de uitdaging van de organisatie van de elfde editie van het Delft Fringe Festival aan met een – op vier medewerkers na – volledig nieuw team, omdat wij óók achter de schermen nieuw talent volop kansen bieden en dat jonge talent op een gegeven moment, en zeker na twee coronajaren, ook weer doorstroomt. Dat brengt uitdagingen met zich mee en is soms confronterend: logistieke zaken die voor corona zo vanzelfsprekend waren, vergen nu opeens veel gepuzzel. Maar de andere kant van de medaille is dat iedereen bruist van energie, blij omdat we er eindelijk weer tegenaan kunnen. We merkten dat ook bij het vinden van de locaties: iedereen is zó enthousiast, dat we, aldus onze locatiemanager, in plaats van de 27 huidige locaties ook makkelijk het dubbele aantal hadden kunnen presenteren.
Ik hoop dat jij bij het lezen van het festivalmagazine net zo enthousiast wordt en dat we je tussen 2 en 12 juni regelmatig bij ons festival mogen ontmoeten. Weet je na lezing nog niet precies waar je heen wilt: vanaf 3 juni staan we met ons nieuwe festivalpaviljoen – een groot roze konijn ontworpen door studenten van de TU Delft – op de Markt, waar onze medewerkers je met het grootste plezier adviseren.
Roel Beeftink-Funcken,
Directeur Delft Fringe Festival
Wil je het festivalmagazine op papier doorbladeren? Het is binnenkort op te halen bij het Rietveld Theater en het VVV Delft.