De jonge makers op Delft Fringe Festival kaarten vaak actuele onderwerpen aan en vertellen de relevante verhalen van nu. Een terugkerend thema dit jaar, dat in meerdere voorstellingen centraal staat, is 'gender'. Met de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, is het niet gek dat steeds meer jonge makers in hun werk op zoek gaan naar onderwerpen die dichtbij zichzelf liggen. Daarbij staat het kritisch kijken naar genderperspectieven hoog op de agenda.
The Utopia's We Lost
Steef Kersbergen stond vorig jaar ook op Delft Fringe Festival, toen als onderdeel van TG Signum met de voorstelling ‘2000 stukjes puzzel’. Daar ging het al om de vraag wat gender eigenlijk is, uitgewerkt in een fysieke drag-performance. Dit jaar is Steef terug, met twee extra performers, Tomás en Fai, en is de voorstelling gericht op persoonlijke ervaringen: wat betekent het om non-binair te zijn? Tickets
Leuk Geprobeerd!
Ook in de ‘klassieke’ disciplines als opera durven makers het aan om tegen de gevestigde orde te schoppen. De Prima Donna’s vragen zich af waarom in de opera altijd de sopraan (een vrouwenstem) met de tenor (een mannenstem) moet eindigen. Zij pleiten voor het kijken buiten de hokjes: ook een man heeft wel eens een sterke prins aan zijn zijde nodig. Tickets
De Prima Donna's vertellen meer over hun voorstelling in aflevering 2 van de Delft Fringe podcast De Roze Hoed.
Nymphs
Ook dansmaker Niek Wagenaar houdt zich bezig met eenzelfde soort vraag: welke rol speelt je gender als het gaat om sensualiteit. De connotatie is voor mannen en vrouwen zoals bekend nogal verschillend: een man kan een player zijn als hij veel succes heeft met vrouwen, waar een vrouw eerder wordt weggezet als een slet. Tickets
Niek vertelt meer over hun voorstelling in aflevering 1 van de Delft Fringe podcast De Roze Hoed.
Foto: Prima Donna's