Buro Nieuw Perspectief is het geesteskind van theatermaker/choreograaf Rosanne Geerdes en componist/muzikant Hans Vermunt. Zij studeerden in 2017 af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en maken voorstellingen waarbij opmerkelijke locaties en de mogelijkheden die deze bieden optimaal worden benut. Dat zorgt voor uniek muzikaal en fysiek theater. ‘Het leukste is dat we op bijzondere plekken door heel Nederland mogen werken.’
BNP debuteerde in juni 2017 met een voorstelling ter gelegenheid van het eindexamen van Hans Vermunt. ‘In de parkeergarage P+R De Uithof in Utrecht maakten we het megalomane Beton en Lucht, waarin we met acht dansers, acht muzikanten en een vleugel op de begane grond de enorme ruimte vulden,’ vertelt Rosanne Geerdes. Er volgden nog eens zes programma’s, onder meer in een Rotterdamse havenloods, op een strand aan de Waal in Nijmegen en in de foyer van de Stadsschouwburg Utrecht. Elke voorstelling wordt op maat geschreven en kan daardoor nergens anders worden opgevoerd. ‘Dat is misschien heel interessant, maar niet zo duurzaam. Dit jaar onderzoeken we of we een voorstelling kunnen maken die uniek is, maar ook op een soortgelijke plek elders gespeeld kan worden. Bijvoorbeeld in de foyer of backstage van een theater.’
Het ontwikkelen van een programma begint met een oriënterend locatiebezoek. ‘Het eerste bezoek is altijd heel erg leuk,’ zegt Rosanne. ‘Dan kijken we wat ons inspireert en wat de speciale mogelijkheden zijn. Welke bewegingen en geluiden zien we hier voor ons en welke andere perspectieven kunnen we bieden op de locatie? We gedragen ons tijdens dat eerste bezoek meestal als twee kleine kinderen: we tikken overal op en klimmen overal tussen. Zo vinden we de eerste ingrediënten waar we mee willen werken.’ Om die reden worden voor een programma vaak andere muzikanten en dansers gekozen. ‘Dat houdt het fris en geeft spelers de gelegenheid om er zonder verwachtingen in te stappen. Er zijn wel een paar dansers die vaak meedoen en terug blijven komen. In totaal hebben we al met vijfendertig verschillende dansers en muzikanten gewerkt.’
Op Delft Fringe Festival 2018 speelde BNP de voorstelling Fabriek, op de zolder van de voormalige sigarenfabriek. ‘Het gebouw heeft een interessante geschiedenis, die we gebruikten om ons te laten inspireren in de dans. Tegenwoordig wordt het gebruikt als werkplaats voor allerlei vormgevers. De vloer was bezaaid met houtsnippers, we hebben letterlijk door het stof gerold.’ De spelers kregen een warm onthaal. ‘Het voelde alsof we al jaren in Delft kwamen. Tot aan het einde van het festival hebben we met locatiehouders en publiek rond de vuurkorf gezeten, totdat we moesten rennen voor de laatste trein terug.’ Dit jaar staat BNP met een nieuwe groep professionele en eigenzinnige spelers in het Microtheater. ‘We gaan maximaal gebruikmaken van de intimiteit van dit kleine, schattige theater. Verwacht vooral geen decor, want de dansers en muzikanten gebruiken alles wat er is voor hun compositie. Met hen maken we een unieke, spectaculaire performance. Maak het mee in het Microtheater, want het kan alleen hier.’