Van 410 aanmeldingen naar 28 deelnemers. Hoe dan? .

22 januari 2024

Dit jaar ontvingen we een recordaantal van 410 aanmeldingen en daar zijn we natuurlijk superblij mee. Maar… er zijn slechts 28 plekken. Voor artistiek leider Tamara Griffioen en programmeur Sabine Krol betekent dat dus een paar weken van wikken en wegen en darlings killen. Hoe doen ze dat? Waar letten ze op? Waarom de ene danser wel en de andere niet? We geven een kijkje in de selectieprocedure.

Podium voor nieuwe makers

Net als in ieder ander vak moet je als podiumkunstenaar ervaring opdoen om te groeien en te ontwikkelen. Ervaren artiesten of gezelschappen spelen soms wel 30 try-outs voor de voorstelling ‘af’ is. Voor nieuwe makers zijn er maar weinig plekken om vlieguren te maken, ook Brigitte Kaandorp moest ooit langs vele buurthuizen en bibliotheken.

Daarom is de belangrijkste missie van het Delft Fringe Festival: nieuwe makers de kans geven om die vlieguren te maken. Om dingen uit te proberen, hun voorstelling te ontwikkelen op basis van feedback van het publiek en de ondersteuning op verschillende vlakken tijdens de makersdagen.

Hieruit volgt ook een van de belangrijkste selectiecriteria: deelnemers zijn nieuwe makers met voldoende potentieel en de juiste mindset om te ontwikkelen en goed te luisteren naar de reactie van het publiek. Experiment en groei, daar gaat het om.

“Het gaat er vooral om: past iemand op het festival en kan die daar bouwen aan zijn carrière? Speel je al jaren in producties of ben je al flink aan het werk in het vak, dan is het Fringe niet jouw plek. Deelnemers zijn meestal maximaal 4 jaar geleden afgestudeerd.”

Praktische haalbaarheid

Een eenvoudig maar net zo belangrijk criterium is de praktische haalbaarheid. Heeft een maker een black box nodig? Of 200 vierkante meter zonder publieksruimte? Drie piano’s en een hijskraan? Dan weten we al dat we dat niet geregeld krijgen. Ook andere te hoge verwachtingen die we als festival niet kunnen waarmaken kunnen een reden zijn om een aanmelding op de ‘nee’ stapel te leggen.

Gevarieerd programma

Het publiek komt ook naar Fringe, omdat er voor elk wat wils is: dans, muziek, theater, performance, cabaret. We kunnen daarom niet 20 dansvoorstellingen programmeren. We moeten goed kijken welke aanmeldingen het meest interessant zijn en hoe ze in balans zijn met de rest van het programma.

Ook variatie in thema’s

Het klimaat en AI zijn belangrijke thema’s in deze tijd. Dat zien we ook terug in de voorstellingen die gemaakt worden. Maar ook qua thema’s moeten we voldoende variatie in het programma aanbrengen.

De wensen van het publiek

Niet leidend, maar wel belangrijk is ook het publiek. Het Delftse publiek is weer anders dan een Amsterdams publiek. De mensen die naar het Fringe festival komen zijn over het algemeen mensen die nieuwsgierig zijn en open staan voor beginnende kunstenmakers. Maar de één wil graag een half uurtje keihard lachen, de ander houdt van een wat zwaarder thema met ingewikkelde muziek of is graag heel interactief bezig. Daarom zorgen we voor een leuke mix van meer en minder laagdrempelige voorstellingen. Zo spreken we een grote groep aan. Want zonder publiek hebben we natuurlijk sowieso geen festival!

Hulp van externe en ervaren makers

Soms schakelen we ook de hulp in van specialisten of ervaren makers uit een bepaald discipline. Want wij zijn ook maar mensen met onze eigen kijk op dingen. En afhankelijk van je eigen stemming kan een voorstelling je het ene moment ook meer raken dan het andere moment. Om objectieve en goed onderbouwde keuzes te maken, vragen we dan soms een externe specialist: hoe kijk jij hiernaar?

Makersdagen

Het Fringe Festival is echt bedoeld voor nieuwe makers die helemaal aan het begin staan van hun carrière. Die deze plek echt nodig hebben als de wind onder hun vleugels. Bij de aanmelding moet iedere maker ook aangeven wat zij eruit willen halen. Waar willen zij echt op gaan focussen qua ontwikkeling in de komende maanden? Zit dat in artistieke, inhoudelijke of dramaturgische ontwikkeling? Of wil iemand meer weten over marketing of over hoe je jezelf presenteert op social media? Tijdens de Makersdagen zijn daar verschillende workshops voor.

Feedback

Op basis van bovenstaande criteria is de eerste selectie redelijk snel gemaakt. Half januari hebben Tamara en Sabine de 410 aanmeldingen al teruggebracht naar 100. Dat je als maker niet geselecteerd bent, heeft vrijwel nooit te maken met wat je kan of aan de kwaliteit van je voorstelling. De vraag is vooral: hebben we voldoende diversiteit in het programma, in álle opzichten? Makers die we niet hebben geselecteerd en die graag willen weten wat onze overwegingen waren, mogen ons altijd om feedback vragen.

Foto: Tamara Griffioen en Sabine Krol tijdens de publieksprijsuitreiking op Fringe 2023. Fotograaf: Batuhan Keskiner.

Met dank aan

Subsidiënten en begunstigers