Festivaldirecteur aan het woord: maak kennis met nieuw talent .

01 maart 2024

Ontroering, verwondering, reflectie, vermaak en hilariteit: op ons festival gaan ze hand in hand’.

Meer dan 200 in 2022, meer dan 300 in 2023 en dit jaar ontvingen wij maar liefst 410 aanmeldingen voor ons festival! Uit al die aanmeldingen selecteerde ons programmateam ook dit keer weer de meest aansprekende, prikkelende en avontuurlijke producties, in vrijwel alle genres, en ditmaal te zien op maar liefst 31 prachtige en verrassende locaties in Delft, met als primeur onder meer de imposante Nieuwe Kerk. En al deze voorstellingen zijn niet alleen afzonderlijk, maar ook weer in bijzondere samenstellingen en zelfs onder leiding van bekende influencers te bezoeken. Dus pak die kans, en kom kennismaken met dé theatermakers, choreografen, muzikanten, cabaretiers én performers van de toekomst!

Als festivalteam zien we die explosieve groei in het aantal aanmeldingen natuurlijk als een groot compliment. Het zegt immers veel over de toenemende naamsbekendheid en goede reputatie van ons festival. Maar helaas is het ook een teken aan de wand, want er spreekt tegelijkertijd een enorme noodzaak uit: jonge makers hebben grote moeite om in ons land voldoende speelplekken te vinden. Zelfs zódanig dat ook makers die al verder in hun ontwikkeling zijn tegenwoordig bij ons aankloppen. Wat ons regelmatig in een lastig parket brengt, want als festival willen wij nu juist de jónge, beginnende maker een podium bieden. En dan kiezen we er ook nog eens voor om – dit jaar – van de 410 aanmeldingen er maar 28 te honoreren. Dit omdat we als kleine organisatie heel goed beseffen: als je er voor honderd makers wilt zijn, ben je er voor geen. Dat is dus niet wat wij willen, wij willen elke maker die op ons festival staat de aandacht en begeleiding geven die hij, zij of hen verdient!

Honderd man koor in een aquarium

Voor ons programmateam – bestaande uit Tamara Griffioen en Sabine Krol – is die selectie altijd een enorme klus. Er wordt uiteraard op kwaliteit, oorspronkelijkheid en vernieuwing gelet, maar er moet ook een goede balans zijn tussen de verschillende kunstdisciplines en we willen makers verspreid over heel Nederland een kans bieden. Dit jaar hadden we zelfs aanmeldingen vanuit India en Nieuw-Zeeland. Geweldig natuurlijk, maar we zijn er echt voor de Nederlandse of in Nederland werkzame maker. En tja, soms moeten we ook gewoon realistisch zijn: een maker die honderd man koor in een aquarium op het toneel wil laten optreden, kunnen we binnen onze mogelijkheden helaas niet faciliteren.

Zo kwamen we dit jaar op een shortlist van zo’n zestig aanmeldingen, en dan is voor ons vooral de vraag: wat voor ‘leervraag’ heb je als maker, wat hoop je dat het festival je gaat brengen en welke volgende stap wil je zetten in je ontwikkeling? Als iemand alleen maar een tourneetje wil afwerken, is ons festival, naar ons idee, niet de meest aangewezen plek.

“Ook het aantal autodidacte talenten is tot onze grote vreugde weer verder toegenomen”

Met een ijskoffie in de hand

Het aantal genres van de uiteindelijk uitverkoren producties is dit jaar weer verder gestegen: cabaret, dans, familietheater, fysiek theater, kleine kunst, live-acts, muziek, muziektheater, performancekunst, toneel en ook voorstellingen van makers die liever geen label opgeplakt willen krijgen. Ook het aantal autodidacte talenten is weer verder toegenomen; een groep waar wij bijzonder graag ruimte voor maken.

Belangrijke thema’s zijn dit jaar onder meer immigratie en integratie, genderidentiteit, innerlijke chaos, eenzaamheid, liefde, mannelijkheid en feminisme, klimaatproblematiek en greenwashing. Zo bij elkaar klinkt dat waarschijnlijk als een heftig rijtje, maar zoals elk jaar gaan ontroering, verwondering, reflectie, vermaak en hilariteit tijdens ons festival vaak hand in hand. Daarbij: hoe bijzonder is het om op een laagdrempelige manier kennis te nemen van wat een jonge generatie makers bezighoudt?

Onze voorstellingen duren, bewust, maximaal een half uur en vinden veelal plaats in informele setting. Je kunt op sommige locaties zelfs met een ijskoffie in de hand op een bank neerploffen en na afloop kun je, als je wilt, altijd met de maker(s) in gesprek gaan. Laat je daarom ook eens verleiden om een genre buiten je comfortzone uit te proberen. Blijkt het niet jouw smaak, dan heb je in elk geval weer een bijzondere nieuwe locatie ontdekt!

“Laat je ook eens verleiden om een genre buiten je comfortzone uit te proberen”

Van huiskamer tot Nieuwe Kerk

Dit jaar zijn dat er, zoals gezegd, maar liefst 31. Van vertrouwde locaties als de Sigarenfabriek, de Stadsboerderij Rietveld, Museum Prinsenhof en Royal Delft tot nieuwe speelplekken als De Waag, Huis van Delft, Galerie Artline, Kunsthuis Deik, de bijzondere kantoren van Advier en Octatube, de Cornelius Musiusschool, diverse woonkamers bij mensen thuis én de ‘koninklijke’ Nieuwe Kerk op de Markt. Ook onze Canal Tours zijn er weer, waarbij je op weekenddagen drie voorstellingen per boot bezoekt. Je kunt met onze TukTuks weer gratis heen en weer tussen een aantal locaties rijden. En ook onze dagelijkse Fringe Tours onder leiding van bevlogen influencers continueren wij, waarbij je dit jaar onder meer op pad kunt gaan met Rijksbouwmeester Francesco Veenstra, theaterduo LUDIQUE (winnaar van de Delft Fringe Publieksprijs 2016) en influencer Fleur Overgaag en haar vader Willem, eigenaar van het gelijknamige Delftse theaterimpresariaat.

Ik hoop dat je bij het doornemen van dit festivalmagazine hetzelfde enthousiasme ervaart dat wij als festivalteam voelen én dat we je tussen 28 mei en 9 juni dus een of meermalen tijdens ons festival mogen begroeten. Weet je na lezing nog niet precies waar je heen wilt: vanaf 28 mei staan we met ons festivalpaviljoen, het Roze Konijn, weer op de Markt, waar onze medewerkers je met het grootste plezier adviseren.

Roel Beeftink-Funcken

Directeur Delft Fringe Festival

 

Foto: Roel Beeftink-Funcken. Fotograaf: Alyssa van Heyst

Met dank aan

Subsidiënten en begunstigers