Door de ogen van... Ciccionina .

20 mei 2017

Naast woonkamers, woonboten, kerken, een molen, een stadsboerderij en het meer traditionele Rietveld Theater, vinden de voorstellingen soms ook plaats in een horecagelegenheid in Delft. Een daarvan is de door Nina Voets en Cas Marks opgerichte club en bar Ciccionina.

Bij de opening van Ciccionina waren Nina en Cas geen nieuwkomers meer in het uitgaanscircuit. Voor die tijd vestigde het tweetal zijn naam in Delft en omstreken namelijk met feesten in kraakpanden. In 2008 werd besloten tot een meer officiële aanpak, maar zonder de authenticiteit te verliezen. ‘In Ciccionina hebben we het gevoel van vrijheid dat onze feesten kenmerkte behouden. Ciccionina houdt van een weelderige aankleding in een intieme relaxte setting, die aansluit bij de concepten van de events,’ vertelt Nina. Het programma varieert van elektronische dancemuziek, hiphop-acts en bands tot deejays, lezingen en exposities.

Een festival dat met veel liefde wordt georganiseerd

Tijdens het Delft Fringe Festival staat Ciccionina elf dagen lang in het teken van cabaret, theater, performance art en andere kunstuitingen. De ongedwongen sfeer draagt in belangrijke mate bij aan de voorstellingen. Nina: ‘Het podium van Ciccionina is vrij laag. Daarmee blijven optredens in Ciccionina een intieme ervaring.’ De club stelde zijn podium vorig jaar voor het eerst beschikbaar aan het theaterevenement. ‘Wij doen dit jaar weer mee, omdat we het Delft Fringe Festival een heel leuk festival vinden,’ geeft Nina aan. ‘Bovendien is het een event dat goed past bij de stad, en wordt gedragen door heel veel enthousiaste vrijwilligers. Het is een festival dat met veel liefde wordt georganiseerd. Dat merk je.’

Memorabele optredens

Afgezien daarvan doet de naar de Italiaanse pornoster Ciccionina en tevens muze van kunstenaar Jeff Koons vernoemde club ook om een andere reden mee aan het Delft Fringe Festival. ‘Je weet niet van tevoren wat je kunt verwachten,’ zegt Nina. ‘Dat maakt het spannend.’ De verrassing voor publiek en eigenaren tijdens de optredens is soms dan ook groot. Op Delft Fringe Festival 2016 maakte vooral de voorstelling Kom Kutje Kleien! van de conceptuele kunstenares Yvonne Beelen indruk. Hierbij werden de bezoekers actief betrokken bij het creatieve kleiprogramma, en mochten ze hun verbeelding en associatievermogen de vrije loop laten. Ook Nina kijkt sindsdien met andere ogen naar klei. ‘Iedere keer dat ik nu een homp klei in mijn hand heb, gaan mijn handen vanzelf vaginaachtige vormen maken.’

Met dank aan

Subsidiënten en begunstigers