De coronapandemie heeft de cultuurwereld bijna tot stilstand gebracht. De restricties rond publieksvoorstellingen leiden tegelijkertijd echter ook tot creatieve oplossingen. Zo koos Delft Fringe Festival-locatie het Rietveld Theater vrijwel meteen voor het online streamen van optredens.
"Gelukkig riep onze voorzitter Maarten Freriks direct bij de eerste lockdown al: 'We moeten dicht, kunnen we niet gaan streamen?' Wij hebben ons daar vervolgens volledig in verdiept en werden een voorloper in het streamen", begint Tamara Kuipers van de pr-groep van het geheel op vrijwilligers draaiende Rietveld Theater. "Voor de zomer deden wij ruim 70 livestream voorstellingen. Daarna hebben wij ons werkveld uitgebreid door ook vergaderingen, presentatiedagen, registraties en seminars te streamen voor bedrijven én zijn we eigen streamconcepten gaan bedenken. We hebben nu een aantal nieuwe producten die ons meer werk, omzet en uitbreiding van onze activiteiten gaan opleveren."
Zaalvoorstellingen met streaming
Dankzij de gedeeltelijke theateropenstelling in juni kon het cultuurseizoen toch nog enigszins traditioneel worden afgesloten. Zij het zonder Delft Fringe Festival. Tamara: "Helaas is het Fringe Festival niet doorgegaan in 2020 Dat was voor alle betrokkenen een enorme domper. Maar wij hebben de hele maand juni nog gecombineerde zaalvoorstellingen met streaming geprogrammeerd, met 30 personen zaalpubliek. Aan het einde van de maand liep de belangstelling wel af. Eigenlijk net als bij een normaal theaterseizoen."
Perspectief geven
De beperkte zaalbezetting is voor de meeste artiesten geen probleem. "Normaal kunnen er 102 mensen in de zaal en nu per keer 30. Maar veel artiesten zijn juist blij dat ze mogen spelen", zegt Tamara. "We geven ze de mogelijkheid om te experimenteren met de camera's, wat soms hele leuke onverwachte voorstellingen oplevert. En één groot voordeel: omdat wij de streams ook opnemen, hebben ze gelijk een registratie van hun voorstelling. Dit heeft vanaf september tot eind december voor een kleine 100 voorstellingen en streamingactiviteiten gezorgd. Voor ons is aan het werk blijven en daardoor ook zichtbaar zijn en artiesten een beetje perspectief geven het belangrijkst."
Cultureel ondernemerschap
Het coronavirus leidt bij het Rietveld Theater dan ook niet tot een lege agenda. "Door het bedenken van nieuwe concepten en ons het streamen eigen te maken, kunnen we voor een continu aanbod zorgen. Het is administratief wel veel werk om iedere keer weer van live voorstellingen naar stream te gaan. Maar dat hebben wij er graag voor over. Zodoende blijven wij aan het werk en kunnen we ook artiesten een mogelijkheid tot spelen en geld verdienen bieden. Bij ons staat cultureel ondernemerschap hoog in het vaandel. En als ondernemer moet je flexibel zijn en inspelen op de actualiteit."
Post-coronawereld
"Wij kijken enorm uit naar een normale situatie waarin we weer een volle zaal mogen ontvangen. En natuurlijk dat we ook weer gastheer mogen zijn van het Delft Fringe Festival, waarbij aandacht is voor nieuwe talenten. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor het publiek, de artiesten en alle vrijwilligers die bij het theater zijn betrokken. Livestreamen is een uitkomst en dit zullen we zeker blijven aanbieden, maar het kan nooit de beleving van een voorstelling met publiek in het theater vervangen."
Foto: Opening Delft Fringe Festival 2018 in het Rietveld Theater