Afgelopen zomer stond er een 7-meter-hoog roze houten konijn op de Markt. Dit was het nieuwe Delft Fringe Festivalpaviljoen. Wist je dat het konijn is ontworpen door twee studenten van de minor Archineering (faculteit bouwkunde) van de TU Delft? In het najaar kreeg deze mooie samenwerking een vervolg en gaven we opnieuw twee weken onderwijs in de minor Archineering. Dit keer stond niet het ontwerpen van een festivalpaviljoen centraal, maar objectmanipulatie in de podiumkunsten.
Objectmanipulatie in de podiumkunsten
In november en december gaven we twee weken les aan de studenten Archineering. Hiervoor werken we nauw samen met danser en choreograaf Kelly Vanneste van het gezelschap Alienated. Alienated trad tijdens Delft Fringe Festival 2021 op met de voorstelling Playstation Blackout. In de voorstelling maken ze gebruik van objectmanipulatie, een techniek die voortkomt uit de circustraditie. In Playstation Blackout werken ze met twee scheidsrechtersstoelen. In de trailer hieronder krijg je een beeld van de voorstelling en hoe objectmanipulatie hierin een rol speelt:
Opdracht: ontwerp een nieuw object
De studenten Archineering werden door ons uitgedaagd om een object te ontwerpen dat Kelly kan gebruiken in een voorstelling. Het object moest op drie manieren gemanipuleerd kunnen worden. Omdat onze opdracht een onderdeel is van de gehele minor die de studenten volgden, moest het object ook passen bij de eindopdracht van de minor Archineering: het ontwerpen van een Rebel House, voor de Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. Het object voor Kelly moest dus ook geplaatst kunnen worden in het Rebel House. Kortom, een opdracht die de studenten op meerdere fronten uitdaagt.
Het Rebel House
De studenten moeten aan het eind van de minor een onconventioneel huis hebben ontworpen, dat past bij de aankomende editie van de Floriade. Er moeten een twist in zitten die het huis bijzonder maakt. Bijzondere vormen, materialen, indeling, etc. Als het maar een rebels aspect heeft dat ingaat tegen de gevestigde orde of een bestaand conventioneel concept. Sommige studenten hadden een concept van het Rebel House bedacht waarbij het onderste gedeelte van het huis van hout is met daarbovenop een glazen koepel geplaatst. Een ander concept was een huis in de vorm van een bloem. Ook waren er concepten die vreemde vormen en lijnen tot een huis lieten samensmelten.
Onderwijs week 1: loslaten, brainstormen, doorontwikkelen
In de eerste onderwijsweek die Delft Fringe mocht verzorgen kregen de studenten van programmeur Rémon Funcken - Beeftink en maker Kelly Vanneste informatie over de opdracht via een presentatie en demonstratie. "Om de opdracht uit te voeren moesten de studenten zich voorstellen hoe Kelly het object zou gebruiken in een voorstelling", vertelt Rémon. "Dit bleek soms een flinke uitdaging. Sommigen waren bijvoorbeeld niet bekend met de wereld van de podiumkunsten en waren puur afhankelijk van datgene wat Kelly verteld had en op beeld had laten zien. Dit bleek soms gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het was vaak nodig om het oorspronkelijke idee eerst los te laten, om al brainstormend weer te komen tot nieuwe ideeën of inzichten, om vervolgens deze te implementeren in het oorspronkelijke idee, of om dit nieuwe idee (met de kennis van het oorspronkelijke idee) door te ontwikkelen. Iets los kunnen laten bleek voor veel studenten moeilijk."
Onderwijs week 2: van idee naar conceptpresentatie
In de tweede week heeft programmeur Tamara Griffitoen een workshop gegeven, waarin tools, tips en tricks aangereikt. Op een soms theatrale manier leerden de studenten te associëren en divergeren maar ook ideeën nemen en daarop voortborduren. Het uitwerken van de ideeën tot een presentatie waarin de designs werden beoordeeld leidde voor sommigen tot frustratie en frictie, terwijl anderen eindelijk de ruimte vonden om alle ideeën samen te laten smelten tot één geheel. Waar de één niet meer open stond voor feedback, ging de ander graag nog gesprekken aan om het concept te pitchen.
Eindpresentatie
Aan het einde van de tweede week presenteerden de studenten 15 designs aan Kelly via posters, miniatuurversies en stop-motion filmpjes. Van knex-achtige bouwelementen die gebruikt konden om meubels en trappen te maken, tot vloeren(delen) die door beweging van hoog naar laag of vice versa bewegen. Maar ook zagen we een hangende stoellamp in de vorm van een veer en een bol van zeshoekige vormen waarin een stoel is geplaatst. Alle designs waren uniek en anders! De studenten zijn beoordeeld op het proces, de presentatie en het ontwerp. Er zijn voldoendes en onvoldoendes gevallen. De meeste studenten hebben in twee weken ontzettend veel geleerd van het ontwerpproces. We kijken ernaar uit om volgend jaar weer onderwijs te mogen verzorgen aan de studenten Archineering!