Tappin-it Collective: 2 jaar lang begeleiding via het Fringe MakersLab .

24 juni 2024

Doortje Peters en Robin Lie startten in 2015 het Tappin-it Collective. Ze begonnen met vooral mini-acts. Maar door vaker te combineren met andere disciplines, werd het steeds meer theater en maakten zij korte voorstellingen. In 2019 werden zij geselecteerd voor het Delft Fringe Festival en de afgelopen 2 jaar maakten zij gebruik van de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten. De samenwerking met - en begeleiding door - Delft Fringe Festival blijkt een van de belangrijkste stappen in hun carrière als theatermakers tot nu toe.

Meer dan een podium

Doortje: “Delft Fringe bood niet alleen een podium, maar ook intensieve begeleiding en een professionele omgeving. De fantastische locaties in Delft, de organisatie en de ondersteuning in alle tussenstappen naar het uiteindelijke spelen waren van onschatbare waarde voor ons. Zelfs tijdens COVID (2020) bood Delft Fringe een speelplek in de bibliotheek voor onze voorstelling ‘VOETEN!’. In 2021, toen het festival digitaal werd gehouden, wonnen we de Delft Fringe Publieksprijs met onze voorstelling ‘IRMA.”

Robin: “Delft Fringe Festival onderscheidt zich echt als een springplank voor jonge makers. Het biedt niet alleen speelplekken en publiek, maar ook de mogelijkheid om te netwerken met programmeurs en andere professionals in het vak. Dit heeft ons geholpen om de route naar professionalisering beter te begrijpen en de juiste stappen te zetten.”

De Nieuwe Makersregeling

Doortje: “Door Delft Fringe kwamen we in contact met andere makers, die ons adviseerden om de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten aan te vragen. Dat is een 2-jarig traject, gericht op zowel artistieke als zakelijke ontwikkeling. Tijdens dit traject hebben we lessen gevolgd in verschillende disciplines, zoals bodypercussie, urban contemporary, mime en dramaturgie. Ook kregen we zakelijke coaching in fondsenwerving en marketing. Dit traject gaf ons de kans om onze eerste avondvullende voorstellingen ‘DOEMSDEE’ en ‘JAZZCAFÉ’ te maken.”

Netwerken is essentieel

Robin: "Eén van de belangrijkste lessen die we hebben geleerd, is het belang van netwerken. Roel (Funcken, directeur Delft Fringe Festival), stimuleerde en steunde ons daar ook erg in. Door contacten te leggen en te onderhouden, hebben we echt mooie kansen gekregen. Op deze manier zijn we bijvoorbeeld bij het impresariaat Van Baasbank Productions terecht gekomen."

Effectieve zelfpromotie

Doortje: “Een andere belangrijke les was hoe we onszelf en onze voorstellingen effectief kunnen promoten. In plaats van onze stijl letterlijk uit te leggen, leerden we prikkelende en aantrekkelijke teksten te schrijven die publiek en programmeurs verleiden.”

Teamwerk loont

Robin: “We hebben ook geleerd hoe belangrijk het is om bepaalde taken uit handen te geven. Door samen te werken met andere professionals, zoals dramaturgen en regisseurs, verbeteren we de kwaliteit van ons werk.”

De rol van Delft Fringe Festival

Doortje: “Tijdens het Nieuwe Makers-traject speelde Delft Fringe Festival een cruciale rol in onze ontwikkeling. Het team was intensief betrokken bij zowel het artistieke als zakelijke proces. Rémon Beeftink (voormalige artistiek leider) en Roel hebben ons voortdurend ondersteund en begeleid. Dit heeft ons geholpen om de verschillende aspecten van het maken en verkopen van voorstellingen beter te begrijpen en te beheersen.

Toekomstplannen en continuïteit

Robin: “Hoewel de Nieuwe Makersregeling eind 2023 afliep, hebben we nog steeds veel contact met Delft Fringe Festival. We blijven werken aan groei en ontwikkeling, waarbij we de lessen en ervaringen uit dit traject meenemen in onze toekomstige projecten.”

“Door de begeleiding de afgelopen 2 jaar weten we veel beter welke stappen we moeten nemen en welke fases we moeten doorlopen tussen concept en uitvoering. Dat gaat nu veel natuurlijker. Ook op tijd praktisch nadenken over je decor en logistiek: kan je daar wel mee op reis? En als je de fases kent, kan je ook op artistiek vlak beter plannen en op tijd keuzes maken.”

Aanbevelingen voor andere jonge makers

Doortje: “We kunnen de Nieuwe Makersregeling en de samenwerking met Delft Fringe Festival iedere jonge maker absoluut aanbevelen. De intensieve begeleiding, professionele speelplekken en netwerkmogelijkheden zijn zó waardevol voor de ontwikkeling van nieuwe makers in de podiumkunsten!”

“Natuurlijk is er niet voor iedereen plek bij Delft Fringe Festival. Onze tip: think out of the box. Er zijn heel veel kleine festivals en ook heel veel plekken die je kan gebruiken als speelplek. Ga praten met festivaldirecteuren, ook als het geen theaterfestival is, en vraag of ze open staan voor iets anders.”

“Er zijn ook heel veel kleine fondsen zoals Amarte. Kijk vooral ook waar andere makers spelen en waar ze hun subsidie vandaan halen, wij hebben daar in de afgelopen jaren veel van geleerd. Staar je ook niet blind op grote festivals als Oerol, wij hebben bijvoorbeeld gespeeld op Vuurol, wat ook een geweldige locatie was met veel en enthousiast publiek.”

Speellijst Tappin-it Collective

Ben je na het lezen van dit interview benieuwd naar de voorstellingen van Tappin-it Collective? Deze zomer spelen ze op FestiValderAa, Spoffin en CC Amstel. En van 17 oktober 2024 t/m 20 februari 2025 toeren ze langs verschillende speelplekken. De complete speellijst vind je op www.tappinitcollective.nl

 

Foto: Tappin-it Collective op Delft Fringe Festival 2023. Fotograaf: Maurice Gemmeke. 

Met dank aan

Subsidiënten en begunstigers