Kaartverkoop
Koop nu je tickets!
Festival
27 mei - 8 juni
*SIRA3 *is een intens dansduet van choreograaf Lilian Kafa over haar ervaring met een burn-out. Het Arabische woord SIRA3 betekent ‘conflict’ en is een verwijzing naar de innerlijke oorlog die ontstaat door de strijd tussen willen en niet kunnen. De voorstelling onderzoekt de impact van stress, angst en de uitputting van het lichaam en geest, die vaak onzichtbaar zijn voor de buitenwereld.
Kafa neemt je mee in haar ervaring van mentale en fysieke overbelasting, van black-outs en paniekaanvallen tot het moment waarop het lichaam simpelweg niet meer kan. De voorstelling benadrukt de kracht van zelfreflectie en veerkracht, en de noodzaak om tijdig te stoppen voordat de stress onherstelbare schade aanricht. SIRA3 is een krachtige oproep om meer aandacht te hebben voor de innerlijke strijd van degenen die worstelen met hun mentale en fysieke grenzen.
Biografie
Lilian Kafa is een choreograaf en danseres met een unieke stijl die elementen van modern, hiphop, waacking en Arabische volksdans combineert. Geboren in Syrië, kwam ze in 2016 naar Nederland, waar ze haar passie voor dans verder ontwikkelde. Haar werk wordt sterk beïnvloed door haar achtergrond en opvoeding in een familie waar muziek en dans centraal stonden. De overgang naar Nederland bracht echter een persoonlijke crisis met zich mee, die leidde tot een burn-out. Dans werd voor haar zowel een uitlaatklep als een middel om maatschappelijke thema’s zoals identiteit en stress te verwerken. Lilian Kafa wil met haar werk ongehoorde stemmen en ervaringen naar het podium brengen en veilige ruimte creëren waar iedereen zichzelf mag zijn. Ze studeert momenteel watermanagement aan de Hogeschool Rotterdam, maar haar hart ligt bij choreografie en dans.
Credits
* Muziek: Ensemble Klang, Age Coin
* Fotograaf & videograaf: Juliana Palermo
Kellogg’s Cornflakes als anti-masturbatiecampagne? In Cornflakes, No Pornflakes duikt Collectief Teder (Clé Delphi & Isa Zwart) in de geschiedenis van dit ontbijticoon en doorbreekt taboes rond seksualiteit met zang, humor en kwetsbare verhalen. Van roddels op het schoolplein tot ondeugende chatgesprekken in Habbo Hotel – seksuele ideeën ontstaan overal.
De voorstelling is een reflectie op de impact van seksuele taboes, en onderzoekt hoe deze doorwerken in de maatschappij. Met meerstemmige zang, elektronische klanken en een flinke dosis humor delen Isa en Clé hun persoonlijke verhalen en dagen het publiek uit tot reflectie, ontroering en een lach. Cornflakes, No Pornflakes laat je niet alleen anders naar Kellogg’s kijken, maar ook naar je eigen ideeën over seksualiteit. Na deze voorstelling zal je ontbijt nooit meer hetzelfde smaken!
Biografie
Collectief Teder is het feministische muziektheatercollectief van Clé Delphi en Isa Zwart. Ze ontmoetten elkaar op de opleiding ArtEZ Muziektheater in Arnhem en ontdekten al snel een gedeelde frustratie: hoe hardnekkig het patriarchaat doorwerkt in onze samenleving. Sinds 2022 vormen ze een muzikaal en dynamisch duo. Hun voorstellingen balanceren tussen vermaak, ontroering en scherpe reflectie.
Ze verweven persoonlijke verhalen met confronterende (misogyne) feiten, gebracht in een muzikaal palet van meerstemmige zang, elektronische klanken en akoestische muziek. Denk aan een vleugje cabaret, een snufje pijnlijke realiteit en een flinke dosis tederheid. Ze hebben drie voorstellingen op hun naam staan: De Heksenhamer (gepresenteerd op het Café Theater Festival), NASA, 100 tampons & bloedende schaamte (in samenwerking met Winterkaravaan), en Cornflakes, No Pornflakes. Clé en Isa touren door Nederland en zijn al op festivals als Karavaan, Hoogte80 Festival en het Wuzhen Theatre Festival in China te zien geweest.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Clé Delphi en Isa Zwart
* Muziek en zang: Clé Delphi & Isa Zwart
*SIRA3 *is een intens dansduet van choreograaf Lilian Kafa over haar ervaring met een burn-out. Het Arabische woord SIRA3 betekent ‘conflict’ en is een verwijzing naar de innerlijke oorlog die ontstaat door de strijd tussen willen en niet kunnen. De voorstelling onderzoekt de impact van stress, angst en de uitputting van het lichaam en geest, die vaak onzichtbaar zijn voor de buitenwereld.
Kafa neemt je mee in haar ervaring van mentale en fysieke overbelasting, van black-outs en paniekaanvallen tot het moment waarop het lichaam simpelweg niet meer kan. De voorstelling benadrukt de kracht van zelfreflectie en veerkracht, en de noodzaak om tijdig te stoppen voordat de stress onherstelbare schade aanricht. SIRA3 is een krachtige oproep om meer aandacht te hebben voor de innerlijke strijd van degenen die worstelen met hun mentale en fysieke grenzen.
Biografie
Lilian Kafa is een choreograaf en danseres met een unieke stijl die elementen van modern, hiphop, waacking en Arabische volksdans combineert. Geboren in Syrië, kwam ze in 2016 naar Nederland, waar ze haar passie voor dans verder ontwikkelde. Haar werk wordt sterk beïnvloed door haar achtergrond en opvoeding in een familie waar muziek en dans centraal stonden. De overgang naar Nederland bracht echter een persoonlijke crisis met zich mee, die leidde tot een burn-out. Dans werd voor haar zowel een uitlaatklep als een middel om maatschappelijke thema’s zoals identiteit en stress te verwerken. Lilian Kafa wil met haar werk ongehoorde stemmen en ervaringen naar het podium brengen en veilige ruimte creëren waar iedereen zichzelf mag zijn. Ze studeert momenteel watermanagement aan de Hogeschool Rotterdam, maar haar hart ligt bij choreografie en dans.
Credits
* Muziek: Ensemble Klang, Age Coin
* Fotograaf & videograaf: Juliana Palermo
Kellogg’s Cornflakes als anti-masturbatiecampagne? In Cornflakes, No Pornflakes duikt Collectief Teder (Clé Delphi & Isa Zwart) in de geschiedenis van dit ontbijticoon en doorbreekt taboes rond seksualiteit met zang, humor en kwetsbare verhalen. Van roddels op het schoolplein tot ondeugende chatgesprekken in Habbo Hotel – seksuele ideeën ontstaan overal.
De voorstelling is een reflectie op de impact van seksuele taboes, en onderzoekt hoe deze doorwerken in de maatschappij. Met meerstemmige zang, elektronische klanken en een flinke dosis humor delen Isa en Clé hun persoonlijke verhalen en dagen het publiek uit tot reflectie, ontroering en een lach. Cornflakes, No Pornflakes laat je niet alleen anders naar Kellogg’s kijken, maar ook naar je eigen ideeën over seksualiteit. Na deze voorstelling zal je ontbijt nooit meer hetzelfde smaken!
Biografie
Collectief Teder is het feministische muziektheatercollectief van Clé Delphi en Isa Zwart. Ze ontmoetten elkaar op de opleiding ArtEZ Muziektheater in Arnhem en ontdekten al snel een gedeelde frustratie: hoe hardnekkig het patriarchaat doorwerkt in onze samenleving. Sinds 2022 vormen ze een muzikaal en dynamisch duo. Hun voorstellingen balanceren tussen vermaak, ontroering en scherpe reflectie.
Ze verweven persoonlijke verhalen met confronterende (misogyne) feiten, gebracht in een muzikaal palet van meerstemmige zang, elektronische klanken en akoestische muziek. Denk aan een vleugje cabaret, een snufje pijnlijke realiteit en een flinke dosis tederheid. Ze hebben drie voorstellingen op hun naam staan: De Heksenhamer (gepresenteerd op het Café Theater Festival), NASA, 100 tampons & bloedende schaamte (in samenwerking met Winterkaravaan), en Cornflakes, No Pornflakes. Clé en Isa touren door Nederland en zijn al op festivals als Karavaan, Hoogte80 Festival en het Wuzhen Theatre Festival in China te zien geweest.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Clé Delphi en Isa Zwart
* Muziek en zang: Clé Delphi & Isa Zwart
*De Bubbels van Babel *is een voorstelling vol knappende zeepbellen, borrelend onbegrip en bruisend gezang. Mezzosopraan Jasperina Verheij verkent de aantrekkingskracht van bubbels door een unieke combinatie van solo-zang, hedendaagse muziek en dans. Durf jij uit je bubbel te stappen?
‘…en laten we hun spraak verwarren zodat ze elkaar niet langer kunnen verstaan.’
Zo werd gesproken in de mythe over de toren van Babel. En zo lijkt het anno 2024 nog steeds: we spreken langs elkaar heen, begrijpen elkaar vaak niet écht, en lezen steeds vaker over de ‘verbubbeling’ van onze samenleving. De Bubbels van Babel is een voorstelling vol Babylonische spraakverwarringen. Wat gebeurt er als je onder water duikt en alleen nog je eigen bubbel ziet? En wat gebeurt er als die bubbel barst? Zijn we eigenlijk wel in staat om onze bubbel te verlaten?
De voorstelling brengt bestaande composities van onder andere Georges Aperghis en Mauricio Kagel, naast nieuwe werken van Robin Fiedler en Anat Spiegel, speciaal voor deze voorstelling gecomponeerd. In dit werk blijft muziek en beweging met elkaar in gesprek.
Biografie
Jasperina Verheij is mezzosopraan en een veelzijdig, expressief musicus. Met een combinatie van vele interesses en studies in muziek, dans en wetenschap haalt ze haar inspiratie overal vandaan. Ze ontwikkelt zich momenteel ook als (theater)maker met een grote liefde voor interdisciplinariteit. Jasperina studeert voor haar master klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium. Ze behaalde haar Bachelor zang met onderscheiding voor artisticiteit en veelzijdigheid, en haar Bachelor blokfluit. Tevens behaalde ze een Bachelor in Life Science & Technology aan de universiteiten van Leiden en Delft. Nu studeert ze voor de Master 'Health and Digital Transformation' aan de Universiteit van Maastricht.
Credits
* Makers: Jasperina Verheij (mezzosopraan),
* Componisten: Georges Aperghi, Mauricio Kagel, Robin Fiedler, Anat Spiegel
Een avond in de club. De frequentie van de muziek neemt het publiek mee naar een prominente plek: de dansvloer. In de voorstelling TWIST duiken Dieke & Karlijn in de ongeschreven regels van de clubcultuur.
Geïnspireerd door kinderspellen nemen deze twee Amsterdamse dansers een kijkje op de dansvloer van het nachtleven. Met verschillende straat- en clubdansstijlen onderzoeken ze thema’s als schaamte, connectie en speelsheid. Een avontuur dat zowel bevrijdend als ongemakkelijk kan zijn.
Het makersduo Dieke & Karlijn, clubfanaten die elkaar op jonge leeftijd op de lokale dansschool ontmoetten, hebben vanuit speelsheid – een kernwaarde in hun vriendschap – een bewegingstaal ontwikkeld die improvisatie en verbinding centraal stelt.
In hun werk brengen ze elementen van de hiphop- en clubcultuur naar het podium. Binnen de verschillende dansstijlen, waar beweging en muziek samenkomen, verkennen ze in TWIST een kostbare en speelse verbinding. Wie ben jij als het licht uitgaat, maar de spot aan?
Biografie
Dieke de Jong is een danser en dansmaker. Haar basis ligt in verschillende straat- en clubstijlen, met een focus op hiphop, house en electro dance. Ze heeft een passie voor het vertellen van verhalen. Als danseres trad ze op in producties voor onder andere Malmö Dance Week en ITA, en nam ze deel aan verschillende battles door Europa. In 2023 voltooide ze de five styles course aan de Åsa folkhögskola in Zweden. Daarnaast is Dieke bezig met haar carrière als jonge choreograaf. Haar solo Stimuli werd uitgevoerd tijdens De Nederlandse Dansdagen X Open Your Mind, en in 2020 won ze Kunstbende met haar solo Movement in Balance.
Karlijn Zeeman is een jonge maker en dans- en performance artist die begon met ballet en jazz, maar al snel haar weg vond in verschillende dans- en clubstijlen, waaronder House en Waacking. Haar grootste drijfveer is het vieren van ieder van ons. Karlijn heeft een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en combineert haar achtergrond als queer-vrouw en cultureel maatschappelijk werker met theater. In het verleden trad Karlijn op in producties voor ITA, Bonte Hond met DE ZIJLIJN, en maakte ze deel uit van DOX Club 2023/2024 in samenwerking met het collectief RELNACHT.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Concept en regie: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Dans: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
*De Bubbels van Babel *is een voorstelling vol knappende zeepbellen, borrelend onbegrip en bruisend gezang. Mezzosopraan Jasperina Verheij verkent de aantrekkingskracht van bubbels door een unieke combinatie van solo-zang, hedendaagse muziek en dans. Durf jij uit je bubbel te stappen?
‘…en laten we hun spraak verwarren zodat ze elkaar niet langer kunnen verstaan.’
Zo werd gesproken in de mythe over de toren van Babel. En zo lijkt het anno 2024 nog steeds: we spreken langs elkaar heen, begrijpen elkaar vaak niet écht, en lezen steeds vaker over de ‘verbubbeling’ van onze samenleving. De Bubbels van Babel is een voorstelling vol Babylonische spraakverwarringen. Wat gebeurt er als je onder water duikt en alleen nog je eigen bubbel ziet? En wat gebeurt er als die bubbel barst? Zijn we eigenlijk wel in staat om onze bubbel te verlaten?
De voorstelling brengt bestaande composities van onder andere Georges Aperghis en Mauricio Kagel, naast nieuwe werken van Robin Fiedler en Anat Spiegel, speciaal voor deze voorstelling gecomponeerd. In dit werk blijft muziek en beweging met elkaar in gesprek.
Biografie
Jasperina Verheij is mezzosopraan en een veelzijdig, expressief musicus. Met een combinatie van vele interesses en studies in muziek, dans en wetenschap haalt ze haar inspiratie overal vandaan. Ze ontwikkelt zich momenteel ook als (theater)maker met een grote liefde voor interdisciplinariteit. Jasperina studeert voor haar master klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium. Ze behaalde haar Bachelor zang met onderscheiding voor artisticiteit en veelzijdigheid, en haar Bachelor blokfluit. Tevens behaalde ze een Bachelor in Life Science & Technology aan de universiteiten van Leiden en Delft. Nu studeert ze voor de Master 'Health and Digital Transformation' aan de Universiteit van Maastricht.
Credits
* Makers: Jasperina Verheij (mezzosopraan),
* Componisten: Georges Aperghi, Mauricio Kagel, Robin Fiedler, Anat Spiegel
Een avond in de club. De frequentie van de muziek neemt het publiek mee naar een prominente plek: de dansvloer. In de voorstelling TWIST duiken Dieke & Karlijn in de ongeschreven regels van de clubcultuur.
Geïnspireerd door kinderspellen nemen deze twee Amsterdamse dansers een kijkje op de dansvloer van het nachtleven. Met verschillende straat- en clubdansstijlen onderzoeken ze thema’s als schaamte, connectie en speelsheid. Een avontuur dat zowel bevrijdend als ongemakkelijk kan zijn.
Het makersduo Dieke & Karlijn, clubfanaten die elkaar op jonge leeftijd op de lokale dansschool ontmoetten, hebben vanuit speelsheid – een kernwaarde in hun vriendschap – een bewegingstaal ontwikkeld die improvisatie en verbinding centraal stelt.
In hun werk brengen ze elementen van de hiphop- en clubcultuur naar het podium. Binnen de verschillende dansstijlen, waar beweging en muziek samenkomen, verkennen ze in TWIST een kostbare en speelse verbinding. Wie ben jij als het licht uitgaat, maar de spot aan?
Biografie
Dieke de Jong is een danser en dansmaker. Haar basis ligt in verschillende straat- en clubstijlen, met een focus op hiphop, house en electro dance. Ze heeft een passie voor het vertellen van verhalen. Als danseres trad ze op in producties voor onder andere Malmö Dance Week en ITA, en nam ze deel aan verschillende battles door Europa. In 2023 voltooide ze de five styles course aan de Åsa folkhögskola in Zweden. Daarnaast is Dieke bezig met haar carrière als jonge choreograaf. Haar solo Stimuli werd uitgevoerd tijdens De Nederlandse Dansdagen X Open Your Mind, en in 2020 won ze Kunstbende met haar solo Movement in Balance.
Karlijn Zeeman is een jonge maker en dans- en performance artist die begon met ballet en jazz, maar al snel haar weg vond in verschillende dans- en clubstijlen, waaronder House en Waacking. Haar grootste drijfveer is het vieren van ieder van ons. Karlijn heeft een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en combineert haar achtergrond als queer-vrouw en cultureel maatschappelijk werker met theater. In het verleden trad Karlijn op in producties voor ITA, Bonte Hond met DE ZIJLIJN, en maakte ze deel uit van DOX Club 2023/2024 in samenwerking met het collectief RELNACHT.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Concept en regie: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
* Dans: Dieke de Jong en Karlijn Zeeman
Drag Me Home is een meeslepende mix van teksttoneel, drag performance en opzwepende lipsyncs, waarin Sytze Bouma de zoektocht naar een mysterieuze zolderperformer centraal stelt. Wie was deze voorganger die ooit in zijn ouderlijk huis woonde, en wat deed hij op zolder? In deze voorstelling neemt Sytze je mee terug naar het einde van de jaren negentig, naar een tijd vóór smartphones en vóór zijn ouders het huis in 2004 kochten. Terwijl hij op zoek gaat naar deze voorganger, ontdekt Sytze nieuwe kanten van zijn eigen geschiedenis. Met zelfgeschreven teksten, glitter en knallende disco-beats gaat hij op zoek naar antwoorden, maar vooral naar zichzelf. Drag Me Home ging in première op het Café Theater Festival in Utrecht en won daar de publieksprijs.
Biografie
Sytze Bouma (1996, Amsterdam) studeerde in 2023 af aan de toneelschool in Arnhem. Hij heeft een sterke interesse in queer narratieven en een veelzijdige speelstijl, waarin fysieke performance, spel en zelfgeschreven teksten elkaar versterken. Zijn afstudeerwerk, ONDIER, een fysiek duet met danser Sofia Norman, werd in 2023 gepresenteerd op het Amsterdam Fringe Festival. Sytze volgde zijn stage bij MAAS Theater & Dans in Rotterdam, waar hij ook dit seizoen speelde. Dit seizoen is hij te zien in KASKO's nieuwe interdisciplinaire voorstelling Paradise Circus Island van Hendrik Aerts. Drag Me Home is zijn debuut als zelfstandig theatermaker.
*SIRA3 *is een intens dansduet van choreograaf Lilian Kafa over haar ervaring met een burn-out. Het Arabische woord SIRA3 betekent ‘conflict’ en is een verwijzing naar de innerlijke oorlog die ontstaat door de strijd tussen willen en niet kunnen. De voorstelling onderzoekt de impact van stress, angst en de uitputting van het lichaam en geest, die vaak onzichtbaar zijn voor de buitenwereld.
Kafa neemt je mee in haar ervaring van mentale en fysieke overbelasting, van black-outs en paniekaanvallen tot het moment waarop het lichaam simpelweg niet meer kan. De voorstelling benadrukt de kracht van zelfreflectie en veerkracht, en de noodzaak om tijdig te stoppen voordat de stress onherstelbare schade aanricht. SIRA3 is een krachtige oproep om meer aandacht te hebben voor de innerlijke strijd van degenen die worstelen met hun mentale en fysieke grenzen.
Biografie
Lilian Kafa is een choreograaf en danseres met een unieke stijl die elementen van modern, hiphop, waacking en Arabische volksdans combineert. Geboren in Syrië, kwam ze in 2016 naar Nederland, waar ze haar passie voor dans verder ontwikkelde. Haar werk wordt sterk beïnvloed door haar achtergrond en opvoeding in een familie waar muziek en dans centraal stonden. De overgang naar Nederland bracht echter een persoonlijke crisis met zich mee, die leidde tot een burn-out. Dans werd voor haar zowel een uitlaatklep als een middel om maatschappelijke thema’s zoals identiteit en stress te verwerken. Lilian Kafa wil met haar werk ongehoorde stemmen en ervaringen naar het podium brengen en veilige ruimte creëren waar iedereen zichzelf mag zijn. Ze studeert momenteel watermanagement aan de Hogeschool Rotterdam, maar haar hart ligt bij choreografie en dans.
Credits
* Muziek: Ensemble Klang, Age Coin
* Fotograaf & videograaf: Juliana Palermo
Drag Me Home is een meeslepende mix van teksttoneel, drag performance en opzwepende lipsyncs, waarin Sytze Bouma de zoektocht naar een mysterieuze zolderperformer centraal stelt. Wie was deze voorganger die ooit in zijn ouderlijk huis woonde, en wat deed hij op zolder? In deze voorstelling neemt Sytze je mee terug naar het einde van de jaren negentig, naar een tijd vóór smartphones en vóór zijn ouders het huis in 2004 kochten. Terwijl hij op zoek gaat naar deze voorganger, ontdekt Sytze nieuwe kanten van zijn eigen geschiedenis. Met zelfgeschreven teksten, glitter en knallende disco-beats gaat hij op zoek naar antwoorden, maar vooral naar zichzelf. Drag Me Home ging in première op het Café Theater Festival in Utrecht en won daar de publieksprijs.
Biografie
Sytze Bouma (1996, Amsterdam) studeerde in 2023 af aan de toneelschool in Arnhem. Hij heeft een sterke interesse in queer narratieven en een veelzijdige speelstijl, waarin fysieke performance, spel en zelfgeschreven teksten elkaar versterken. Zijn afstudeerwerk, ONDIER, een fysiek duet met danser Sofia Norman, werd in 2023 gepresenteerd op het Amsterdam Fringe Festival. Sytze volgde zijn stage bij MAAS Theater & Dans in Rotterdam, waar hij ook dit seizoen speelde. Dit seizoen is hij te zien in KASKO's nieuwe interdisciplinaire voorstelling Paradise Circus Island van Hendrik Aerts. Drag Me Home is zijn debuut als zelfstandig theatermaker.
*SIRA3 *is een intens dansduet van choreograaf Lilian Kafa over haar ervaring met een burn-out. Het Arabische woord SIRA3 betekent ‘conflict’ en is een verwijzing naar de innerlijke oorlog die ontstaat door de strijd tussen willen en niet kunnen. De voorstelling onderzoekt de impact van stress, angst en de uitputting van het lichaam en geest, die vaak onzichtbaar zijn voor de buitenwereld.
Kafa neemt je mee in haar ervaring van mentale en fysieke overbelasting, van black-outs en paniekaanvallen tot het moment waarop het lichaam simpelweg niet meer kan. De voorstelling benadrukt de kracht van zelfreflectie en veerkracht, en de noodzaak om tijdig te stoppen voordat de stress onherstelbare schade aanricht. SIRA3 is een krachtige oproep om meer aandacht te hebben voor de innerlijke strijd van degenen die worstelen met hun mentale en fysieke grenzen.
Biografie
Lilian Kafa is een choreograaf en danseres met een unieke stijl die elementen van modern, hiphop, waacking en Arabische volksdans combineert. Geboren in Syrië, kwam ze in 2016 naar Nederland, waar ze haar passie voor dans verder ontwikkelde. Haar werk wordt sterk beïnvloed door haar achtergrond en opvoeding in een familie waar muziek en dans centraal stonden. De overgang naar Nederland bracht echter een persoonlijke crisis met zich mee, die leidde tot een burn-out. Dans werd voor haar zowel een uitlaatklep als een middel om maatschappelijke thema’s zoals identiteit en stress te verwerken. Lilian Kafa wil met haar werk ongehoorde stemmen en ervaringen naar het podium brengen en veilige ruimte creëren waar iedereen zichzelf mag zijn. Ze studeert momenteel watermanagement aan de Hogeschool Rotterdam, maar haar hart ligt bij choreografie en dans.
Credits
* Muziek: Ensemble Klang, Age Coin
* Fotograaf & videograaf: Juliana Palermo
Daar zit je dan. Te wachten. Duurt vast niet lang meer, denk je bij jezelf. Maar je wacht en je wacht en je wacht. En dan… Als een kriebel kruip ik door je lichaam, ik start in je linkerteen en ga heel langzaam omhoog. Misschien ben je bang voor mij of misschien ben ik wel bang voor jou. Dat is nergens voor nodig, ik ben het maar… de verveling!
NEUSWIJS nodigt iedereen uit om te kijken naar de voorstelling Ik wacht hier wel even. Dan gaan we ons met z’n allen eens lekker zitten vervelen. Wat gebeurt er als je je gedachten even helemaal de vrije loop laat gaan? Zonder woorden, maar met veel muziek, een felgroen decor, een verdrietige vuilniszak en een doos met armen en benen, word je meegenomen in een verhaal vol bijzondere ontmoetingen. Een voorstelling zonder woorden maar met veel verveling!
Biografie
NEUSWIJS is een collectief van theatermakers Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij. Ze leerden elkaar kennen aan de HKU in Utrecht en zijn sindsdien onafscheidelijk. Hun gezamenlijke nieuwsgierigheid naar de wereld, de ander en zichzelf komt samen in voorstellingen voor de hele familie, die zich kenmerken door een beeldende en vervreemdende stijl. Want de echte wereld is al echt genoeg.
NEUSWIJS vindt het belangrijk dat iedereen de mogelijkheid heeft zich te laten verwonderen door theater. Ze brengen theater naar de mens, door te spelen op allerlei locaties, van speellokalen tot kleine theaters en van bibliotheken tot buiten op locatie.
Met Ik wacht hier wel even willen Florien, Brian en Boaz de verveling weer op de kaart zetten! Want niets is zo spannend als even helemaal niks doen.
Credits
* Concept: Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Spel: Isalinde Glerum, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Eindregie: Albert Klein Kranenburg
De Stilte Die We Delen is een intieme, poëtische voorstelling waarin Nicchelle Buyne haar persoonlijke zoektocht naar haar oma tastbaar maakt. Met krachtige teksten verkent ze de gelaagdheid van een vrouw die ze nooit écht heeft gekend, waarbij ze ruimte geeft aan ongrijpbaarheid.
De voorstelling schakelt van een warme nacht in Suriname, waar de geuren van palmbomen en de zang van pijlgifkikkers de lucht vullen, naar de kade van een koude haven vol gekraak van hijskranen. Nicchelle transformeert voor je ogen, trekt de elegante kleding van haar grootmoeder aan en roept haar aanwezigheid op met swingende muziek en elegante bewegingen. Rauwe emoties worden ritmische zinnen. Stilte en spraak worden afgewisseld met muziek.
Nicchelle staat in haar eentje op het podium, maar wordt door haar familie bijgestaan in de vorm van audiofragmenten. De grens tussen herinnering en werkelijkheid vervaagt, terwijl ze balanceert tussen wat ooit was en wat had kunnen zijn. De Stilte Die We Delen nodigt je uit om de leegte te omarmen en te onderzoeken hoe afwezigheid ons vormt. En om te rouwen, ook als iemand het misschien niet heeft verdiend.
Biografie
Nicchelle Buyne (zij/die) is een Surinaams-Nederlandse multidisciplinaire maker die spoken word, muziek, audio-opnames en storytelling verweeft tot meeslepende voorstellingen. Met haar werk zoekt ze naar verbinding, maar ook naar confrontatie—zowel met zichzelf als met haar publiek. Haar kwetsbare maar krachtige performances zijn een uitnodiging om stiltes te doorbreken.
Nicchelle is een trotse autodidact. In 2023 nam ze deel aan de Poetry Circle 070, waar ze leerde over poëzie en performance. Sindsdien betreedt ze podium na podium. Ze stond onder andere op Mensen Zeggen Dingen, Read My World en What You See Festival. In 2024 publiceerde ze haar eerste essay in Zij/Haar, een verzamelbundel over queer literatuur van uitgeverij De Kleine Uil.
Credits
* Tekst en spel: Nicchelle Buyne
* Regie en advies: Nilay Ceber
* Decor en kostuum: Nilay Ceber en Nicchelle Buyne
* Audiomontage: Nanoah Struik en Nicchelle Buyne
* Met audiofragmenten van: Nicchelle Buyne, OiBeats, RandomRecord19, Lieve Hugo, Ben Boncan en Lola Moore
Met dank aan: Iedereen die hun stem heeft verleend, Vlinder Verouden en Melissa Knollenburg.
Daar zit je dan. Te wachten. Duurt vast niet lang meer, denk je bij jezelf. Maar je wacht en je wacht en je wacht. En dan… Als een kriebel kruip ik door je lichaam, ik start in je linkerteen en ga heel langzaam omhoog. Misschien ben je bang voor mij of misschien ben ik wel bang voor jou. Dat is nergens voor nodig, ik ben het maar… de verveling!
NEUSWIJS nodigt iedereen uit om te kijken naar de voorstelling Ik wacht hier wel even. Dan gaan we ons met z’n allen eens lekker zitten vervelen. Wat gebeurt er als je je gedachten even helemaal de vrije loop laat gaan? Zonder woorden, maar met veel muziek, een felgroen decor, een verdrietige vuilniszak en een doos met armen en benen, word je meegenomen in een verhaal vol bijzondere ontmoetingen. Een voorstelling zonder woorden maar met veel verveling!
Biografie
NEUSWIJS is een collectief van theatermakers Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij. Ze leerden elkaar kennen aan de HKU in Utrecht en zijn sindsdien onafscheidelijk. Hun gezamenlijke nieuwsgierigheid naar de wereld, de ander en zichzelf komt samen in voorstellingen voor de hele familie, die zich kenmerken door een beeldende en vervreemdende stijl. Want de echte wereld is al echt genoeg.
NEUSWIJS vindt het belangrijk dat iedereen de mogelijkheid heeft zich te laten verwonderen door theater. Ze brengen theater naar de mens, door te spelen op allerlei locaties, van speellokalen tot kleine theaters en van bibliotheken tot buiten op locatie.
Met Ik wacht hier wel even willen Florien, Brian en Boaz de verveling weer op de kaart zetten! Want niets is zo spannend als even helemaal niks doen.
Credits
* Concept: Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Spel: Isalinde Glerum, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Eindregie: Albert Klein Kranenburg