Kaartverkoop
Koop nu je tickets!
Festival
27 mei - 8 juni
In BRIEF ordenen Thirze en Rosalie (Die Andere Twee) hun binnenwereld voor de lezer – of in dit geval luisteraar – in brieven op muziek. In een brief kun je je woorden zorgvuldig kiezen, zodat niemand verkeerd begrepen wordt. Die Andere Twee zijn jaloers op mensen die goed kunnen bluffen, die hun woorden niet zo zorgvuldig kiezen en desondanks tóch hun zin krijgen. In deze kleinkunstvoorstelling werken ze al hun frustraties, gedachten en gepieker uit in brieven. Want in een brief mag je zo lang nadenken als je wilt, en als je iets verkeerd zegt, zie je toch niet hoe het aankomt. Met speelse en talige liedjes zingen ze brieven vol twijfel.
Van liefdesbrieven die je nooit zou durven sturen tot brieven vol opgekropte woede die je evenmin zou durven versturen. Van zorgvuldig uitgewerkte verhalen tot slordige kladjes met doorhalingen. Van meerstemmige opsommingen tot persoonlijke ontboezemingen. Ze worden begeleid door Bram Scharpach aan de piano.
Biografie
Die Andere Twee bestaat uit Thirze Rebergen (23) en Rosalie Custers (22), een cabaretduo dat elkaar in 2020 leerde kennen op de Koningstheateracademie in Den Bosch, waar ze al in het eerste jaar begonnen samen te werken. Ze maken meerstemmige kleinkunstvoorstellingen die vaak draaien om twijfel en sociaal ongemak.
Thirze Rebergen houdt van theater waarin de underdog centraal staat. In haar afstudeervoorstelling Het lek (2024) onderzocht ze hoe je bang kunt zijn, maar toch niet laf. Haar werk combineert haar liefde voor gepieker met lichte en brutale liedjes en speelse scènes. Naast het podium schrijft Thirze onder andere liedteksten voor groep-8-musicals en opera’s en werkt als docent/regisseur voor middelbare schoolvoorstellingen.
Rosalie Custers groeide op in een creatieve familie en vond haar weg naar het podium via muziek- en theaterlessen, musicals en jeugdtheater. Haar liefde voor humor en het maken van verhalen bracht haar naar de Koningstheateracademie, waar ze haar eigen stijl verder ontwikkelde. Na haar afstuderen verhuisde ze terug naar Antwerpen om verder te maken, spelen, zingen en theater- en muzieklessen te geven.
Bram Scharpach, vierdejaars student aan de Koningstheateracademie, is de pianist en liedjesschrijver van het duo. Hij schrijft het liefst liedjes over onderwerpen die je het liefst niet bespreekt, zoals karton, liefde en evolutie. Samen met Thirze schreef hij een groep-8-musical over klimaatverandering. In 2024 richtte hij Liedjes uit de La op, een podium voor kleinkunstenaars om hun werk ten gehore te brengen.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Thirze Rebergen en Rosalie Custers
* Pianobegeleiding: Bram Scharpach
* Concept en regie: Die Andere Twee
* Muziek: Thirze Rebergen, Rosalie Custers en Bram Scharpach
*De Bubbels van Babel *is een voorstelling vol knappende zeepbellen, borrelend onbegrip en bruisend gezang. Mezzosopraan Jasperina Verheij verkent de aantrekkingskracht van bubbels door een unieke combinatie van solo-zang, hedendaagse muziek en dans. Durf jij uit je bubbel te stappen?
‘…en laten we hun spraak verwarren zodat ze elkaar niet langer kunnen verstaan.’
Zo werd gesproken in de mythe over de toren van Babel. En zo lijkt het anno 2024 nog steeds: we spreken langs elkaar heen, begrijpen elkaar vaak niet écht, en lezen steeds vaker over de ‘verbubbeling’ van onze samenleving. De Bubbels van Babel is een voorstelling vol Babylonische spraakverwarringen. Wat gebeurt er als je onder water duikt en alleen nog je eigen bubbel ziet? En wat gebeurt er als die bubbel barst? Zijn we eigenlijk wel in staat om onze bubbel te verlaten?
De voorstelling brengt bestaande composities van onder andere Georges Aperghis en Mauricio Kagel, naast nieuwe werken van Robin Fiedler en Anat Spiegel, speciaal voor deze voorstelling gecomponeerd. In dit werk blijft muziek en beweging met elkaar in gesprek.
Biografie
Jasperina Verheij is mezzosopraan en een veelzijdig, expressief musicus. Met een combinatie van vele interesses en studies in muziek, dans en wetenschap haalt ze haar inspiratie overal vandaan. Ze ontwikkelt zich momenteel ook als (theater)maker met een grote liefde voor interdisciplinariteit. Jasperina studeert voor haar master klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium. Ze behaalde haar Bachelor zang met onderscheiding voor artisticiteit en veelzijdigheid, en haar Bachelor blokfluit. Tevens behaalde ze een Bachelor in Life Science & Technology aan de universiteiten van Leiden en Delft. Nu studeert ze voor de Master 'Health and Digital Transformation' aan de Universiteit van Maastricht.
Credits
* Makers: Jasperina Verheij (mezzosopraan),
* Componisten: Georges Aperghi, Mauricio Kagel, Robin Fiedler, Anat Spiegel
In BRIEF ordenen Thirze en Rosalie (Die Andere Twee) hun binnenwereld voor de lezer – of in dit geval luisteraar – in brieven op muziek. In een brief kun je je woorden zorgvuldig kiezen, zodat niemand verkeerd begrepen wordt. Die Andere Twee zijn jaloers op mensen die goed kunnen bluffen, die hun woorden niet zo zorgvuldig kiezen en desondanks tóch hun zin krijgen. In deze kleinkunstvoorstelling werken ze al hun frustraties, gedachten en gepieker uit in brieven. Want in een brief mag je zo lang nadenken als je wilt, en als je iets verkeerd zegt, zie je toch niet hoe het aankomt. Met speelse en talige liedjes zingen ze brieven vol twijfel.
Van liefdesbrieven die je nooit zou durven sturen tot brieven vol opgekropte woede die je evenmin zou durven versturen. Van zorgvuldig uitgewerkte verhalen tot slordige kladjes met doorhalingen. Van meerstemmige opsommingen tot persoonlijke ontboezemingen. Ze worden begeleid door Bram Scharpach aan de piano.
Biografie
Die Andere Twee bestaat uit Thirze Rebergen (23) en Rosalie Custers (22), een cabaretduo dat elkaar in 2020 leerde kennen op de Koningstheateracademie in Den Bosch, waar ze al in het eerste jaar begonnen samen te werken. Ze maken meerstemmige kleinkunstvoorstellingen die vaak draaien om twijfel en sociaal ongemak.
Thirze Rebergen houdt van theater waarin de underdog centraal staat. In haar afstudeervoorstelling Het lek (2024) onderzocht ze hoe je bang kunt zijn, maar toch niet laf. Haar werk combineert haar liefde voor gepieker met lichte en brutale liedjes en speelse scènes. Naast het podium schrijft Thirze onder andere liedteksten voor groep-8-musicals en opera’s en werkt als docent/regisseur voor middelbare schoolvoorstellingen.
Rosalie Custers groeide op in een creatieve familie en vond haar weg naar het podium via muziek- en theaterlessen, musicals en jeugdtheater. Haar liefde voor humor en het maken van verhalen bracht haar naar de Koningstheateracademie, waar ze haar eigen stijl verder ontwikkelde. Na haar afstuderen verhuisde ze terug naar Antwerpen om verder te maken, spelen, zingen en theater- en muzieklessen te geven.
Bram Scharpach, vierdejaars student aan de Koningstheateracademie, is de pianist en liedjesschrijver van het duo. Hij schrijft het liefst liedjes over onderwerpen die je het liefst niet bespreekt, zoals karton, liefde en evolutie. Samen met Thirze schreef hij een groep-8-musical over klimaatverandering. In 2024 richtte hij Liedjes uit de La op, een podium voor kleinkunstenaars om hun werk ten gehore te brengen.
Credits
* Geschreven en uitgevoerd door Thirze Rebergen en Rosalie Custers
* Pianobegeleiding: Bram Scharpach
* Concept en regie: Die Andere Twee
* Muziek: Thirze Rebergen, Rosalie Custers en Bram Scharpach
*De Bubbels van Babel *is een voorstelling vol knappende zeepbellen, borrelend onbegrip en bruisend gezang. Mezzosopraan Jasperina Verheij verkent de aantrekkingskracht van bubbels door een unieke combinatie van solo-zang, hedendaagse muziek en dans. Durf jij uit je bubbel te stappen?
‘…en laten we hun spraak verwarren zodat ze elkaar niet langer kunnen verstaan.’
Zo werd gesproken in de mythe over de toren van Babel. En zo lijkt het anno 2024 nog steeds: we spreken langs elkaar heen, begrijpen elkaar vaak niet écht, en lezen steeds vaker over de ‘verbubbeling’ van onze samenleving. De Bubbels van Babel is een voorstelling vol Babylonische spraakverwarringen. Wat gebeurt er als je onder water duikt en alleen nog je eigen bubbel ziet? En wat gebeurt er als die bubbel barst? Zijn we eigenlijk wel in staat om onze bubbel te verlaten?
De voorstelling brengt bestaande composities van onder andere Georges Aperghis en Mauricio Kagel, naast nieuwe werken van Robin Fiedler en Anat Spiegel, speciaal voor deze voorstelling gecomponeerd. In dit werk blijft muziek en beweging met elkaar in gesprek.
Biografie
Jasperina Verheij is mezzosopraan en een veelzijdig, expressief musicus. Met een combinatie van vele interesses en studies in muziek, dans en wetenschap haalt ze haar inspiratie overal vandaan. Ze ontwikkelt zich momenteel ook als (theater)maker met een grote liefde voor interdisciplinariteit. Jasperina studeert voor haar master klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium. Ze behaalde haar Bachelor zang met onderscheiding voor artisticiteit en veelzijdigheid, en haar Bachelor blokfluit. Tevens behaalde ze een Bachelor in Life Science & Technology aan de universiteiten van Leiden en Delft. Nu studeert ze voor de Master 'Health and Digital Transformation' aan de Universiteit van Maastricht.
Credits
* Makers: Jasperina Verheij (mezzosopraan),
* Componisten: Georges Aperghi, Mauricio Kagel, Robin Fiedler, Anat Spiegel
Daar zit je dan. Te wachten. Duurt vast niet lang meer, denk je bij jezelf. Maar je wacht en je wacht en je wacht. En dan… Als een kriebel kruip ik door je lichaam, ik start in je linkerteen en ga heel langzaam omhoog. Misschien ben je bang voor mij of misschien ben ik wel bang voor jou. Dat is nergens voor nodig, ik ben het maar… de verveling!
NEUSWIJS nodigt iedereen uit om te kijken naar de voorstelling Ik wacht hier wel even. Dan gaan we ons met z’n allen eens lekker zitten vervelen. Wat gebeurt er als je je gedachten even helemaal de vrije loop laat gaan? Zonder woorden, maar met veel muziek, een felgroen decor, een verdrietige vuilniszak en een doos met armen en benen, word je meegenomen in een verhaal vol bijzondere ontmoetingen. Een voorstelling zonder woorden maar met veel verveling!
Biografie
NEUSWIJS is een collectief van theatermakers Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij. Ze leerden elkaar kennen aan de HKU in Utrecht en zijn sindsdien onafscheidelijk. Hun gezamenlijke nieuwsgierigheid naar de wereld, de ander en zichzelf komt samen in voorstellingen voor de hele familie, die zich kenmerken door een beeldende en vervreemdende stijl. Want de echte wereld is al echt genoeg.
NEUSWIJS vindt het belangrijk dat iedereen de mogelijkheid heeft zich te laten verwonderen door theater. Ze brengen theater naar de mens, door te spelen op allerlei locaties, van speellokalen tot kleine theaters en van bibliotheken tot buiten op locatie.
Met Ik wacht hier wel even willen Florien, Brian en Boaz de verveling weer op de kaart zetten! Want niets is zo spannend als even helemaal niks doen.
Credits
* Concept: Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Spel: Isalinde Glerum, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Eindregie: Albert Klein Kranenburg
Hoeveel van jezelf laat je écht zien? In een wereld vol verwachtingen en sociale normen creëren we beschermlagen – een tweede huid die ons afschermt, maar ook begrenzt. Wat gebeurt er als we die extra laag loslaten en ademruimte geven aan onze authentieke zelf?
LIMP, van Bo Jacobs en Claire de Caluwe, stelt deze vragen in een meeslepende dansvoorstelling waarin beweging, emotie en beeldtaal samenkomen. De voorstelling onderzoekt de verhouding tussen kwetsbaarheid en conformiteit, en nodigt het publiek uit om stil te staan bij wat er onder de oppervlakte leeft.
Met een transparant doek en subtiel rood licht wordt een mysterieuze wereld gecreëerd waarin lichamen transformeren, verborgen blijven en zich onthullen. LIMP daagt je uit om je eigen gevoelens van zichtbaarheid en verhulling te verkennen. Wat gebeurt er als we onszelf volledig laten zien?
LIMP begon in 2023 als een korte creatie en groeide uit tot een krachtige, 25 minuten durende voorstelling die op internationale podia te zien was, waaronder de 37e Choreography Competition Hannover, Uferstudios Berlijn en De Nederlandse Dansdagen. In 2024 kreeg de voorstelling een diepere laag, waarin de spanning tussen kwetsbaarheid en zichtbaarheid nog sterker voelbaar werd. In 2025 is LIMP te zien tijdens Het Delft Fringe Festival.
Biografie
Bo Jacobs en Claire de Caluwe zijn beiden gevestigde dansmakers die in hun werk de grenzen van beweging en expressie verkennen. Bo Jacobs is een dansmaker die zich richt op de psychologische en emotionele aspecten van het menselijk lichaam, waarbij beweging als een middel wordt gebruikt om diepere gevoelens en ervaringen te communiceren. Claire de Caluwe is een choreografe die zich bezighoudt met het onderzoeken van het grensgebied tussen dans en beeldende kunst, en vaak de fysieke interactie van het lichaam met zijn omgeving onderzoekt.
Samen creëren ze werk dat de kwetsbaarheid van de menselijke ervaring blootlegt, waarbij ze dans gebruiken als een krachtig medium om emoties en complexe menselijke relaties te onderzoeken. LIMP is hun gezamenlijke project, waarin ze de verhouding tussen authenticiteit en sociale maskers onderzoeken.
Credits
Choreografie & performance: Bo Jacobs, Claire de Caluwe
Daar zit je dan. Te wachten. Duurt vast niet lang meer, denk je bij jezelf. Maar je wacht en je wacht en je wacht. En dan… Als een kriebel kruip ik door je lichaam, ik start in je linkerteen en ga heel langzaam omhoog. Misschien ben je bang voor mij of misschien ben ik wel bang voor jou. Dat is nergens voor nodig, ik ben het maar… de verveling!
NEUSWIJS nodigt iedereen uit om te kijken naar de voorstelling Ik wacht hier wel even. Dan gaan we ons met z’n allen eens lekker zitten vervelen. Wat gebeurt er als je je gedachten even helemaal de vrije loop laat gaan? Zonder woorden, maar met veel muziek, een felgroen decor, een verdrietige vuilniszak en een doos met armen en benen, word je meegenomen in een verhaal vol bijzondere ontmoetingen. Een voorstelling zonder woorden maar met veel verveling!
Biografie
NEUSWIJS is een collectief van theatermakers Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij. Ze leerden elkaar kennen aan de HKU in Utrecht en zijn sindsdien onafscheidelijk. Hun gezamenlijke nieuwsgierigheid naar de wereld, de ander en zichzelf komt samen in voorstellingen voor de hele familie, die zich kenmerken door een beeldende en vervreemdende stijl. Want de echte wereld is al echt genoeg.
NEUSWIJS vindt het belangrijk dat iedereen de mogelijkheid heeft zich te laten verwonderen door theater. Ze brengen theater naar de mens, door te spelen op allerlei locaties, van speellokalen tot kleine theaters en van bibliotheken tot buiten op locatie.
Met Ik wacht hier wel even willen Florien, Brian en Boaz de verveling weer op de kaart zetten! Want niets is zo spannend als even helemaal niks doen.
Credits
* Concept: Florien Berden, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Spel: Isalinde Glerum, Brian Verhagen en Boaz van Rooij
* Eindregie: Albert Klein Kranenburg
Hoeveel van jezelf laat je écht zien? In een wereld vol verwachtingen en sociale normen creëren we beschermlagen – een tweede huid die ons afschermt, maar ook begrenzt. Wat gebeurt er als we die extra laag loslaten en ademruimte geven aan onze authentieke zelf?
LIMP, van Bo Jacobs en Claire de Caluwe, stelt deze vragen in een meeslepende dansvoorstelling waarin beweging, emotie en beeldtaal samenkomen. De voorstelling onderzoekt de verhouding tussen kwetsbaarheid en conformiteit, en nodigt het publiek uit om stil te staan bij wat er onder de oppervlakte leeft.
Met een transparant doek en subtiel rood licht wordt een mysterieuze wereld gecreëerd waarin lichamen transformeren, verborgen blijven en zich onthullen. LIMP daagt je uit om je eigen gevoelens van zichtbaarheid en verhulling te verkennen. Wat gebeurt er als we onszelf volledig laten zien?
LIMP begon in 2023 als een korte creatie en groeide uit tot een krachtige, 25 minuten durende voorstelling die op internationale podia te zien was, waaronder de 37e Choreography Competition Hannover, Uferstudios Berlijn en De Nederlandse Dansdagen. In 2024 kreeg de voorstelling een diepere laag, waarin de spanning tussen kwetsbaarheid en zichtbaarheid nog sterker voelbaar werd. In 2025 is LIMP te zien tijdens Het Delft Fringe Festival.
Biografie
Bo Jacobs en Claire de Caluwe zijn beiden gevestigde dansmakers die in hun werk de grenzen van beweging en expressie verkennen. Bo Jacobs is een dansmaker die zich richt op de psychologische en emotionele aspecten van het menselijk lichaam, waarbij beweging als een middel wordt gebruikt om diepere gevoelens en ervaringen te communiceren. Claire de Caluwe is een choreografe die zich bezighoudt met het onderzoeken van het grensgebied tussen dans en beeldende kunst, en vaak de fysieke interactie van het lichaam met zijn omgeving onderzoekt.
Samen creëren ze werk dat de kwetsbaarheid van de menselijke ervaring blootlegt, waarbij ze dans gebruiken als een krachtig medium om emoties en complexe menselijke relaties te onderzoeken. LIMP is hun gezamenlijke project, waarin ze de verhouding tussen authenticiteit en sociale maskers onderzoeken.
Credits
Choreografie & performance: Bo Jacobs, Claire de Caluwe