Meer dan driehonderd aanmeldingen! Wat zijn we als festivalteam blij met dit nieuwe recordaantal. Jonge makers weten ons festival overduidelijk te vinden, en waar we óók heel blij mee zijn is dat het hierbij niet alleen gaat om makers met een officiële kunstvakopleiding, maar dat ook steeds meer autodidacte talenten van zich laten horen. Tegelijkertijd zit er helaas ook een andere kant aan de medaille: het feit dat niet alleen wij, maar ook andere jongemakersfestivals in ons land zó veel aanmeldingen krijgen, zegt ook iets over het enorme tekort aan speelplekken voor jonge makers. Veel theaters spelen, zeker in post-coronatijden, liever op safe. Wíj doen dat bewust niet. Wíj kiezen voor het avontuur, zowel qua spelers als locaties, en hopen daarmee jou, als toeschouwer, te prikkelen, verleiden, verbazen, vermaken en/of te ontroeren.
Verdieping met hier en daar een knipoog
Aan de kwaliteit van het aanbod ligt het niet. We hadden dit jaar enorme moeite om uit al dat moois weer een afgewogen en veelzijdige selectie te maken. Uiteindelijk hebben we 29 veelbelovende jonge makers geselecteerd, iets minder dan voorgaande jaren, om zo hopelijk op organisatorisch en financieel vlak dit keer iets meer binnen de grenzen te blijven van waar wij als festival toe in staat zijn. Opvallend is de enorme variatie in onderwerpen die door de jonge makers worden aangedragen, én de verdieping die ze daarbij – vergeleken met de pre-coronatijd – zoeken. In de geselecteerde voorstellingen zien we thema’s voorbijkomen als het leven tussen twee culturen, menselijkheid versus technologie, klimaatverandering, het posttraumatisch stresssyndroom en andere mentale problemen, dood, abortus en de zoektocht naar mannelijkheid. Dat klinkt zo achter elkaar opgesomd best heftig, maar ik kan je verzekeren: tegelijkertijd bevat ook deze festivaleditie weer genoeg luchtigheid, vervreemding, ironie en gekkigheid.
Vertrouwde en nieuwe locaties
Dans, theater, cabaret, muziek, muziektheater, fysiek theater, familie, live art en circus: deze twaalfde festivaleditie biedt het wederom allemaal, en dat op maar liefst 29 prachtige, vaak verrassende locaties in Delft. Want ook dat is bijzonder aan ons festival: we bieden elke maker de kans om op verschillende plekken te spelen, om zo ook uiteenlopende ervaringen – qua speelomstandigheden, maar vaak ook qua publiek – op te doen. Vanwege de aanstaande verbouwing van het Rietveld Theater vindt de openingsvoorstelling, op 31 mei, dit keer plaats in Theater de Veste. Naast vertrouwde plekken als de Sigarenfabriek, het Microtheater, de Delftse Molen en Royal Delft, en vorig jaar nieuw in gebruik genomen locaties als het Vakwerkhuis en de Hortus Botanicus, hebben we dit jaar ook weer gloednieuwe locaties, waaronder Het Voorhuis, ZOETMULDER Architecten, NP50 en twee prachtige serres van de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft.
Op pad met bekende influencers
Ook organiseren we weer verrassende festivaltours en hebben we en uitgebreid contextprogramma. Nieuw is dat de festivaltours dit jaar niet, zoals voorheen, door stadsgidsen worden begeleid, maar dat bekende influencers je mee op pad nemen langs díe voorstellingen waar zij zelf het meest warm voor lopen. Zo zijn er tours onder aanvoering van cabaretier en televisiepresentator Pieter Jouke, met Dé Cultuurvlogger Marco Dreijer, en onder leiding van ‘moeder van acht’ Annemarie Geerts, bekend van haar bijna door 75.000 volgers trekkende instagrampagina @demammavan.
Wil je na afloop van een voorstelling in gesprek over wat je hebt gezien, dan kun je onder andere de tuin in de van het Vakwerkhuis één op één terecht bij Dichtbij Anna, waarbij schrijfster Anna van der Kruis (voor haar debuutroman 821 mensen die er ook toe doen genomineerd voor een Bronzen Uil) je uitdaagt om je ervaringen uiteindelijk in één quote samen te vatten. Verder hebben we de Delft Fringe Talkshow opnieuw vormgegeven. Aten we als festivalteam op de eerste zondagavond van het festival altijd al samen pizza, nu vragen we ook makers, vrijwilligers en jou als toeschouwer om, in de The Social Hub vlakbij het station, aan te schuiven, mee te eten en ondertussen te genieten van een prikkelende festivaltalkshow, die dit jaar voor het eerst gehost wordt door dichter en spoken word-artist Hasan Gök.
Frisse wind
Binnen ons festivalteam heeft zich ook een aantal veranderingen voltrokken. Zo heeft Rémon Beeftink na bijna acht jaar de artistieke scepter overgedragen aan Tamara Griffioen. Als assistent-programmeur kwam zij twee jaar geleden bij Delft Fringe Festival werken en onmiddellijk wisten Rémon en ik: dit is een groot talent in de dop. Nu zorgt zij als nieuwe, artistiek leider voor een heerlijk frisse wind; energiek en gedreven bevraagt ze mij en haar overige collega’s voortdurend en speelt ze in op actuele ontwikkelingen in het culturele veld. Zo hebben we bijvoorbeeld de Fringe Denktank in het leven geroepen, waarmee we jonge makers betrekken bij de toekomst van ons festival, en mede door Tamara’s toedoen en de aanbevelingen van Platform Aanvang! kunnen makers die niet door de selectie zijn gekomen vanaf nu feedback krijgen, die hen hopelijk helpt om zich verder te ontwikkelen en misschien volgend jaar wél geselecteerd te worden.
Bij ons, juist in deze tijd, géén prijsverhoging
Het beste nieuws voor jou als bezoeker is misschien echter wel dat wij, in deze voor veel mensen zo ‘kostbare’ tijd, besloten hebben om onze prijzen niet te verhogen. Dat betekent dat je je voor € 7,50 per voorstelling kunt onderdompelen in het enorme avontuur dat onze makers voor je in petto hebben. Waarbij vijftig procent van dat bedrag rechtstreeks naar de makers zelf gaat! In ons festivalmagazine vind je alle informatie over ons programma en vanaf donderdag 1 juni staan onze medewerkers weer klaar om je te adviseren in ons festivalpaviljoen op de Markt, het niet te missen Roze Konijn. Hopelijk word je net zo enthousiast van ons nieuwe programma als wij, en mogen we je tussen 31 mei en 11 juni een keer – en nog liever natuurlijk meermalen – begroeten tijdens ons festival!
Roel Beeftink-Funcken
Directeur Delft Fringe Festival
Foto: Roel Beeftink-Funcken door Sara Milani