'30 voorstellingen, 9 Delft Fringe Nights, 11 Daily Fringes, 12 locaties en 5 intro's door vrijwilligers.' Dit is zomaar een greep uit de cijfers van de bijna 25 uur aan content die je kon zien tijdens het digitale Delft Fringe Festival van 2021. Vanwege de coronamaatregelen kon het festival in 2020 niet doorgegaan. In 2021 vond om dezelfde reden het festival voor de allereerste keer in 10 jaar digitaal plaats. 11 dagen lang knalden de jonge makers van het beeldscherm af de woonkamers van het publiek in.
Het vastleggen van de voorstellingen
De 29 voorstellingen werden opgenomen in de Sigarenfabriek, een unieke locatie in de binnenstad van Delft. Het festivalteam heeft zelf zorggedragen voor de opnames, met een minimale hulp van buitenaf en de edit is zelfs volledig door het team uitgevoerd. "Vanuit drie camerahoeken, met zowel bewegende als statische camera's hebben we alle voorstellingen ge-one-taket!", vertelt Daan van den Bergh, hoofd productie en opnames. Er waren geen repetities, maar net als in het 'echt', konden makers hun voorstelling één keer spelen en werd alles direct opgenomen. "Dit was erg spannend, maar zeker succesvol. Het was heel bijzonder om te zien hoe makers hun voorstelling al dan niet aanpasten op de aanwezigheid van de camera's."
Het digitale karakter van het festival zorgde er ook voor dat we als team niet alleen een festival van 11 dagen draaiden, maar ook een voorbereidend festival bestaande uit het opnemen en editen van de voorstellingen. Dit begon voor het team al half april.
De locaties van de de opnames
Naast de opnames in de Sigarenfabriek is er speciaal voor de voorstelling van Alienated (die nogal de hoogte ingaat) uitgeweken naar Museum Prinsenhof Delft, om ook daar een fraaie registratie van te maken. De negen talkshows, genaamd Delft Fringe Nights, zijn opgenomen in The Student Hotel in Delft en daarnaast voorzien van een eigen jingle en intro-animatie. Daarnaast hebben we 17 intro's opgenomen waarmee het publiek voorafgaand aan de voorstelling werd welkom geheten. In deze intro's kwamen 12 eigenaren, van locaties waar tijdens een reguliere festivaleditie voorstellingen zouden plaatsvinden, aan het woord. Maar ook 5 vrijwilligers die tijdens een niet digitale festivaleditie achter de kassa zouden zitten of kaartjes zouden controleren, namen het woord in een aantal intro's.
De kers op de taart was de Daily Fringe, een dagelijks report gepresenteerd door Sabine Krol, bekend van het cabaret-duo HUN. Zij nam het publiek elke dag mee de stad in. Dit deed ze op komische wijze, maar ze nam ook diepgaande interviews af met de wethouder, (oud-)makers, vrijwilligers en zelfs willekeurige voorbijgangers. De Daily Fringe werd op de festivaldagen zelf opgenomen en ge-edit zodat ze echt actueel waren.
De techniek achter een digitaal festival
Hoe bied je al deze content op een goede manier aan, aan het publiek? Daar zijn specialistische systemen voor nodig. We hebben ons hierin verdiept en gekozen voor verschillende systemen die wij grotendeels zelfstandig hebben geconfigureerd. Het publiek kon de voorstellingen bekijken via het platform Cinesend, dit is een Canadees bedrijf dat via remote calls de basis vormt van een snel, betrouwbaar, flexibel en gebruiksvriendelijk streamingssyteem.
De keuze voor Cinesend had als gevolg dat we voor de kaartverkoop moesten overstappen naar een andere provider dan we normaal gebruiken. Dit losten we op door de handen ineen te slaan met de Roze Filmdagen (een filmfestival in Amsterdam) om een API-integratie te maken tussen Cinesend en het open source kaartverkoopsysteem Pretix. Nadat dit succesvol was ingesteld voerden we alle gegevens van de 438 voorstellingen in beide systemen in én linkten we deze aan elkaar. Uiteindelijk gaf dit een gemakkelijk en snel systeem voor het publiek, waarmee al het moois dat Delft Fringe Festival te bieden heeft bekeken kon worden.
Tijdens het festival
Een digitaal festival betekent ook dat je elkaar niet fysiek treft. Daarom hebben we ons tijdens het festival gericht op zoveel mogelijk interactie met het publiek. Dit hebben we binnen de toen geldende coronamaatregelen verantwoord kunnen realiseren op de volgende manieren:
- Via het festivalpaviljoen op de Markt kon het publiek informatie krijgen en om advies vragen bij de keuze voor een voorstelling
- Dagelijks kon je aansluiten bij de EHBK sessies waarin je advies kon vragen rondom de voorstellingen aan de programmeurs van Delft Fringe Festival.
- We boden verdieping in de vorm van de Delft Fringe Nights, een talkshow rondom drie voorstellingen waarin presentatrice Dide Vonk in gesprek ging met de makers.
- In de actuele en dagelijks opgenomen Daily Fringes werd menig Delftenaar aan de tand gevoeld. Deze reports werden op komische en scherpe wijze gepresenteerd door Sabine Krol.
- Het publiek kon als vanouds stemmen uitbrengen voor de publieksprijs, alleen deze keer digitaal i.p.v. op papier.
- Bezoekers kregen de mogelijkheid om makers het vuur aan de schenen te leggen door deel te nemen aan de online Q&A's via Zoom na afloop van de voorstellingen
- De jaarlijkse expertmeeting en de 'Vrienden van Fringe'-bijeenkomst vonden 'gewoon' plaats, maar dit keer online in de vorm van een seminar en een doldwaze bingo avond.
- Er kon een klein dansje gewaagd worden in de online Distance Disco op de zaterdagavonden.
- Men kon de Delft Fringe Borrelbox bestellen bij Huszar, om tijdens het kijken naar de voorstellingen lekker te borrelen.
- Er kon een speurtocht gelopen worden met kinderen in de het centrum van Delft, langs verschillende festivallocaties en thuis kon het Fringe Konijn geknutseld worden!
- Vrijwilligers en het team stonden van 7 uur 's ochtends tot 12 uur 's avonds paraat om alle vragen van bezoekers te beantwoorden via telefoon, WhatsApp, e-mail of andere social media kanalen. De kleine vragen die ontstonden waren zo in een mum van tijd getackeld zonder noemenswaardige vertraging voor de bezoeker. Zo konden we een goede festivalervaring garanderen.
"Al met al heeft Delft Fringe Festival 2021 productioneel enorm veel inzet gevraagd van het hele team, meer dan tijdens een normale editie waarschijnlijk, omdat de druk vanaf het moment dat we besloten online te gaan constant hoog heeft gelegen tot de laatste dag van het festival. Dat laatste niet alleen vanwege onze online bezigheden, maar ook omdat de festivalwinnaar van 2019 Dion alsnog door versoepelde coronamaatregelen die tijdens het festival werden aangekondigd toch live op locatie kon spelen in het Rietveld Theater. Een prachtige bekroning op een prachtig en bijzonder festival."