Door de eeuwen heen doorbraken creatieven met hun verhalen vele barrières en taboes. Anno 2024 is deze ontwikkeling binnen de podiumkunsten voelbaarder dan ooit. Aan de voet van deze groeiende impact van creatieven staat de organisatie van het Delft Fringe Festival. Die geeft al 13 jaar ruimte aan de performing arts van jonge (theater)makers. En in de stad Delft zetten zij ook dit jaar de toon tijdens de 13e editie die voornamelijk op bijzondere lokale locaties plaatsvindt. Je kijkt naar verhalen, deinend op een woonboot, na het beklimmen van de trappen van een 17e eeuwse molen of kijkt mee aan de ronde tafel in een Delftse raadzaal.
"Podiumkunstenaars hebben ondanks de krapte in de cultuursector nog steeds invloed en zorgen nog regelmatig voor sociale en intellectuele verschuivingen waar we trots op mogen zijn", aldus festivaldirecteur Roel Beeftink - Funcken.
Die kleur ontstaat door dans, performance, theater, woord en muziek die bijblijven, verrassen en raken. Van 28 mei tot 9 juni 2024 staan daarom 28 nieuwe performance artiesten (gekozen uit ruim 410 aanmeldingen) met de belangrijke verhalen van nu. Wat de makers bindt is dat ze stuk voor stuk direct of indirect communiceren over ingesleten vooringenomenheid, liefde & hoop, politiek, esthetiek, humor en verdriet.
Dit jaar staan thema’s als immigratie en integratie, genderidentiteit, innerlijke chaos, eenzaamheid, liefde, mannelijkheid en feminisme, klimaatproblematiek en greenwashing in de voorstellingen centraal. Zoals elk jaar gaan ontroering, verwondering, reflectie, vermaak en hilariteit hand in hand. Van abortusverhalen (Verhalen van Verwekkers) en een voorstelling over tinderen als autist (Tales of the Tinderverse) tot een confrontatie met het Indische zwijgen (sudah), een performance over hoe je als 15-jarige christen uit de kast komt (Bedankt voor het luisteren) en een stuk over de hypocrisie en gekte van deze tijd door de ogen van een jonge vrouw (Maaike vindt het erg). Maar het Delft Fringe Festival voorziet ook in een stuk over de misinterpretatie van gebarentaal (Ongehoord) en een performance over hoe je ook als drag in de dragwereld buiten de boot kan vallen (A drag Fairytale). Aan bod komt ook hoe het gebrek aan connectie ons belemmerd (CabaRap, de Ubuntu remix), hoe lastig het is om in de huidige tijd de waarheid te achterhalen (Vague News) en dat een diploma halen niet betekent dat je het gemaakt hebt (Mandangst) …. dit en nog 18 andere voorstellingen dus op het Delft Fringe Festival van 28 mei tot 9 juni.
Foto: Campagnebeeld Sophie Willemijntje, Tales of the Tinderverse. Fotograaf: Anneliese van Buren.