HUN is een duo uit Haarlem, dat in het verleden ook al schitterde op het Delft Fringe Festival. In 2018 staan Sabine Krol en Charlotte de Vries opnieuw op het programma. HUN brengt muzikaal cabaret en wist vanaf het eerste optreden het publiek direct voor zich te winnen.
Charlotte de Vries en Sabine Krol kennen elkaar van het Conservatorium in Haarlem, waar zij allebei de opleiding Muziektheater volgden. Na het afronden van deze studie vormde een voorstelling van Van der Laan & Woe de inspiratie om zelf een theaterprogramma te maken en het podium op te zoeken. Het tweetal besloot niet al te lang te wachten, en presenteerde hun eerste liedjes al snel in het theater. ‘We zijn in 2014 begonnen met schrijven en hebben in 2015 meteen deelgenomen aan het Amsterdam Kleinkunst Festival. We hebben daar de halve-finalistentournee gespeeld en vanuit daar hebben we onze eerste voorstelling ontwikkeld, getiteld An Sich. Sinds die periode hebben we veel gespeeld en bleven we nieuw materiaal ontwikkelen. Vanaf 2018 zijn we bezig met het schrijven van een nieuwe voorstelling: Alles Is Wel.’
In eerste instantie stonden tijdens de optredens van HUN vooral de liedjes centraal. Bij het verder uitdiepen van hun voorstelling maakten Sabine en Charlotte er een afwisselender geheel van. Door het ontbreken van een echte rode draad wordt het publiek evenwel altijd verrast. ‘Als je naar een voorstelling van HUN komt weet je nooit helemaal zeker wat je krijgt. We werken met één overkoepelend thema en hangen daar liedjes, scènes en waanzinnige dansmoves aan vast. Zo ontstaat er meer een raamwerk dan een verhaal met een kop en een staart. Daarbij zien we er over het algemeen altijd knap uit.’ Toch zijn er wel enkele terugkerende thema’s in de programma’s van HUN. ‘Aantrekken en afstoten, verwachtingen van jezelf tegenover die van anderen en de liefde, altijd de liefde,’ lichten Sabine en Charlotte toe. Op het podium worden de verhalen, liedjes en scènes overigens gebracht door hun alter ego’s P en Char.
Hoewel HUN ook grotere zalen niet schuwt, komen de voorstellingen met name in een kleine setting goed tot hun recht. De zogeheten vierde wand ontbreekt, en het publiek wordt vaak recht in de ogen gekeken. Daarbij maakt het Sabine Krol en Charlotte de Vries niet uit of ze een avondvullende als korte voorstelling spelen. ‘Avondvullend is te gek, omdat we veel meer ruimte en tijd hebben om ons verhaal te doen. Korte voorstellingen zijn te gek, omdat we op een meer explosieve manier kunnen vertellen. We hebben geen voorkeur.’ De bezoekers van Delft Fringe Festival 2018 kunnen een mix van beide verwachten. ‘Wij try-outen dit jaar materiaal uit onze voorstelling Alles Is Wel op het Delft Fringe Festival. Het kan zijn dat we op de verschillende avonden verschillende delen spelen, maar al het materiaal is onderdeel van onze nieuwe avondvullende voorstelling. Mensen kunnen voornamelijk veel liedjes, weinig tact en een charmeoffensief verwachten.’