'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used
'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used
'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used
'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used
'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used
'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used
'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used
'tens:ding [bending over backwards]' is een performatieve installatie, die de dynamiek, kleine schoonheden, onderlinge afhankelijkheid en de strijd van een relatie tussen individuen zoekt en uitvergroot. "Hoe ver wring je jezelf in bochten voor een ander?"
Verbonden door een mechanische structuur vinden twee performers elkaar, voelen elkaars lichaam en beweging in een situatie van afstandelijke intimiteit. De performers proberen voortdurend een evenwicht te vinden tussen zichzelf en de ander, zich over te geven, op elkaar te leunen en op elkaar te vertrouwen. Ze redden, bewegen en houden elkaar vast, maar ten koste van zichzelf? Deze dynamiek creëert een voorstelling die de onderlinge verbondenheid onderzoekt van evenwicht, de angst om de controle te nemen maar ook te verliezen, en een strijd om intimiteit. Geïnspireerd door queer ervaringen met morphen, aanpassen en jezelf openstellen in relatie tot anderen en de omgeving, verkent dit stuk manieren van contorsie, ophanging, veranderde toestanden van lichaamstaal en de blijvende fysieke en emotionele effecten van relaties.
Over Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creëert performances en onconventionele choreografieën met de mechanismen die zich in het lichaam bevinden en het lichaam bepalen; en waardoor het lichaam zich verhoudt tot de omgeving. Hij bouwt en gebruikt choreografische en kinetische apparaten om deze bewegingen te benadrukken en mogelijk te maken. Hij is geïntrigeerd door lichaamsbeweging, de fysieke ervaring, het veranderen van deze ervaringen en biohacking, en onderzoekt (meestal) door middel van performance-installaties.
Hij studeerde onlangs af aan de ArtScience Interfaculty van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en Conservatorium Den Haag. Met zijn werk richt hij zich op inter- en intra-individuele sensatie, fysiek bewustzijn en begrip, en het ontwikkelen van manieren om kinetische ervaring te begrijpen en te veranderen. Momenteel werkt hij aan uitbreiding door beperking, het cognitieve effect van bewegingssystemen; mutualistische en onderling afhankelijke bewegingen, en de kinetische relatie tussen het lichaam, het apparaat/de omgeving en het maken van sensaties.
Credits
* Concept, choreografie/regie, creatie: Bjarte Wildeman
* Artistiek advies: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud en Ludmila Rodrigues
* Originele cast en ontwikkeling: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman.
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
Luister voor meer achtergrondinformatie over de makers die op Delft Fringe Festival 2023 staan de podcast ‘De Roze Hoed’.
Taal: (bijna) geen gesproken taal
—
‘tens:ding [bending over backwards]’ is a performative installation, seeking and offering a magnification of the dynamics, small beauties, interdependencies and struggles of a relationship between individuals. “How far do you contort yourself to accommodate for another?”
Connected through a mechanical structure, two performers find each other, sensing the other's body and movement in a state of distanced intimacy. The performers continuously attempt to find a balance between themselves, surrendering to themselves and the other, leaning on and trusting in each other. They save, move and hold one another, but at what cost for themselves? This dynamic creates a performance that explores the connected interrelations of equilibrium, the fear of taking yet also of losing control, and a struggle of intimacy. Inspired by Queer experiences of morphing, adapting and opening yourself in relation to others and the environment, this piece explores ways of contortion, suspension, altered states of body language and the lasting physical and emotional effects of relationships.
About Bjarte Wildeman
Bjarte Wildeman (1998, NL) creates performances and unconventional choreographies with the mechanisms which are found in, and define the body; and through which the body relates to the surroundings. He builds and uses choreographic and kinetic apparatuses to highlight and enable these movements. He is intrigued by bodily motion, the physical experience, altering these experiences and biohacking, and researches (mostly) through performance-installations.
He recently graduated from the ArtScience Interfaculty at the Royal Academy of Art and Conservatory The Hague. Through his work he aims at inter- and intra-individual sensation, physical awareness and understanding, and developing ways of understanding and altering kinetic experience. He is currently working with expansion through restriction, the cognitive effect of movement systems; Mutualistic and interdependent movements, and the kinetic relationship between the body, the apparatus/environment and sensemaking.
Credits
* Concept, choreography/direction, creation: Bjarte Wildeman
* Artistic advise: Marion Tränkle (mentor), Isabelle Chaffaud and Ludmila Rodrigues
* Original cast and development: Maarten Keus, Lara Santos, Lucile Prems Soliman, Julie Goslinga, Inga Hirsch, Elisa de la Serna Gallego, Dominic Hughes, Corina V, Bjarte Wildeman
* Foto: Alina Fejzo
www.bjartewildeman.com
www.instagram.com/bjarte.wildeman
For more background on the artists featured at Delft Fringe Festival 2023, listen to the podcast ‘De Roze Hoed’.
Language: (almost) no spoken language is used